Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli siirtää junaröntgenin Vuosaaresta Vainikkalaan

Tulli

Tulli siirtää junaröntgenin Vuosaaresta Vainikkalaan

Julkaistu: 04.09.2015 klo 10:00
Julkaisija: Tulli

Tulli tehostaa tavaraliikenteen valvontaa Vainikkalassa junaröntgenillä, joka siirretään Vainikkalaan Vuosaaresta. Liikennevirasto teettää läpivalaisulaitteen tarvitsemat perustustyöt, jotka valmistuvat syyskuun loppuun mennessä. Sen jälkeen alkaa varsinaisen laitteen asennustyöt ja testaus. Junaröntgen otetaan käyttöön alkuvuonna 2016.

Junaröntgenillä läpivalaistaan sekä lähteviä että saapuvia tavaraliikenteen vaunuja. Junaröntgen tulee sijaitsemaan sivuraiteella, jonka kautta läpivalaistavat tavaraliikenteen vaunut ohjataan.

- Läpivalaisulaitteella varmistetaan, vastaako rahti sitä, mitä Tullille on ilmoitettu, ja toisaalta sen avulla pystytään tunnistamaan, onko rahdin sekaan tai kuljetusyksikköön kätketty jotain sinne kuulumatonta tai kieltojen tai rajoitusten alaista tavaraa, kertoo tulliylitarkastaja Esa Mäki Vainikkalan tullista.

- Henkilöliikenteen junia ei läpivalaista. Laitteessa on automaattiset tunnistusjärjestelmät, jotka estävät veturien, työkoneiden ja matkustajavaunujen läpivalaisun, jatkaa tulliylitarkastaja Mäki.

Vuoden 2014 aikana Vainikkalan rautatierajanylityspaikan kautta kulki 210 882 tavaravaunua ja 24 942 konttia. Luvut sisältävät sekä tuonnin että viennin. Päivittäin Vainikkalan kautta kulkee noin 600–700 tavaravaunua. Kaikista Suomen ja Venäjän välisistä rautatierahdin kuljetusyksiköistä Vainikkalan kautta kulkee tällä hetkellä noin 45 prosenttia.

- Toimintamalleilla ja tekniikalla pyritään varmistamaan, että ihmisiä ei läpivalaista.  Jos niin kuitenkin käy – mikä on hyvin harvinaista –mahdollisille salamatkustajille aiheutuva säteilyannos on pienempi kuin tavanomaisesta keuhkoröntgenkuvauksesta saatava annos, eikä läpivalaisusta ole terveydellistä haittaa, selventää valvontajohtaja Mikko Grönberg.

Vuosaaren satamassa junaröntgen ehti toimia vuodesta 2008. Tullin käyttöön jää Vuosaareen edelleen puolikiinteä läpivalaisulaite, jolla voidaan läpivalaista rekkoja sekä paketti- ja henkilöautoja.

Valvontajohtaja Mikko Grönberg, p. 040 332 2679
Valvontapäällikkö Kari Marjamäki, p. 040 332 1096
Tulliylitarkastaja Esa Mäki,p. 040 332 7989

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon