Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli pysäytti väärennettyjä älypuhelimia yli 1,3 milj. euron arvosta

Tulli

Tulli pysäytti väärennettyjä älypuhelimia yli 1,3 milj. euron arvosta

Julkaistu: 17.02.2015 klo 09:30
Julkaisija: Tulli

Tulli pysäytti Helsinki-Vantaan lentokentällä loppuvuodesta 2014 huomattavan määrän epäilyttäviä älypuhelimia.

Tulli ilmoitti epäilyttävistä älypuhelimista oikeudenhaltijoille, joiden tutkimukset paljastivat puhelimet tuoteväärennöksiksi. Hongkongista Suomeen lentorahtina saapuneen 2 500 älypuhelimen erä oli tarkoitettu EU-markkinoille. Erä sisälsi puhelimia yli 1,3 milj. euron arvosta. Tuoteväärennöserä on hävitetty jätteenkäsittelylaitoksella Tullin valvonnassa.

Tämän kaltaisia tuoteväärennöksiä on perinteisesti liikkunut maailmalla paljon. Nykypäivänä sekä väärennökset että väärennösten myyntipakkaukset ovat niin taidokkaasti tehtyjä, että kuluttajan on vaikea havaita ostohetkellä eroja tuoteväärennöksen ja aidon tuotteet välillä. Riskit ovat kuitenkin suuret, koska tuoteväärennöksen elektroniikka voi pahimmassa tapauksessa vaarantaa kuluttajan turvallisuuden. Ympäri maailmaa tunnetaan useita tapauksia, joissa esim. matka- tai älypuhelinten akut eivät ole kestäneet lataamista tai käyttöä, ja ne ovat syttyneet palamaan tai räjähtäneet.

Tulli haluaakin kehottaa kuluttajia tarkkaavaisuuteen eritoten nettiostoksia tehdessä. Tuoteväärennösten kaupalla aiheutetaan merkittävää vahinkoa valtioiden verotuloille ja työpaikoille. Niiden myynnistä saaduilla varoilla rahoitetaan rikollista toimintaa, kuten järjestäytynyttä rikollisuutta. Tuoteväärennöksen ostaja ei saa hankkimalleen tuotteelle niille normaalisti kuuluvaa takuuta eikä voi varmistua tuotteen toimivuudesta tai laadusta.

Lisätietoja: tulliylitarkastaja Riikka Pakkanen, p. 040 332 6213

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon