Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli paljasti laajan Subutexin maahantuonnin Turussa

Tulli

Tulli paljasti laajan Subutexin maahantuonnin Turussa

Julkaistu: 26.03.2014 klo 09:45
Julkaisija: Tulli

Tullin rikostorjunta on tutkinut tammikuusta 2014 alkaen törkeää huumausainerikosta. Tutkinnan aikana on takavarikoitu yhteensä 5 250 Subutex-huumelääketablettia. Huumausaineen arvo katukaupassa olisi ollut jopa 260 000–420 000 euroa.

Takavarikoitu Subutex-erä saatiin Tullin haltuun pakettiautosta, joka saapui ruotsinlaivalla Turun satamaan tammikuun loppupuolella. Huumausaine oli piilotettu pakettiauton tavaratilassa olleeseen vanerilaatikkoon. Vanerilaatikko oli rakennettu varta vasten huumausaineen maahantuontia varten ja siihen oli rakennettu erillinen valepohja, jonka alta huumausaineet löytyivät. Esitutkinnan perusteella huumausaine oli hankittu Ranskasta, jossa yksittäisen Subutex-tabletin hinta on huomattavasti Suomen markkinahintoja alhaisempi. Esitutkinnan aikana on ollut kiinniotettuna yhteensä kolme henkilöä, joista osa on edelleen vangittuina todennäköisin syin rikoksesta epäiltynä Varsinais-Suomen käräjäoikeuden päätöksellä.

Esitutkinnan kuluessa paljastettiin myös toinen huumausaine-erän maahantuonti, jossa lentokoneella Ranskasta Turkuun saapuneet epäillyt toivat kehonsisäisesti maahan yhteensä 136 Subutex–tablettia sekä viisi muuta tablettia, joissa vaikuttavana aineena oli morfiini. Asiaan liittyvän kotietsinnän yhteydessä löydettiin lisäksi kannabiskasvi ja toisen henkilön vahingoittamiseen soveltuva esine.

Asia siirtyy syyteharkintaan Länsi-Suomen syyttäjänvirastoon maaliskuun aikana.

Tutkinnanjohtaja Markus Laine, Tullin rikostorjunta, p. 040 332 6176

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki