Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli on tutkinut Tor-verkosta tilattujen huumausaineiden maahantuontia

Tulli

Tulli on tutkinut Tor-verkosta tilattujen huumausaineiden maahantuontia

Julkaistu: 15.10.2015 klo 09:00
Julkaisija: Tulli

Tulli takavarikoi Helsinki-Vantaan lentokentällä elokuussa Iso-Britanniasta lähetetystä kirjeestä 900 LSD-lappua. Esitutkinnassa on selvinnyt, että kyseisen huumausainelähetyksen vastaanottaja oli pääkaupunkiseudulla asuva nuori mies. Mies oli tilannut usealla eri kerralla Tor-verkosta LSD:tä, ekstaasia ja amfetamiinia. Aikaisemmat LSD-lähetykset oli salakuljetettu Iso-Britanniasta kesä- ja heinäkuussa ja ekstaasi heinäkuussa Hollannista. Amfetamiinilähetys saapui Saksasta epäillyn kiinnioton jälkeen.

Esitutkinnassa on selvinnyt myös, että epäilty oli myynyt kesän aikana Tor-verkkoon perustamansa kauppapaikan kautta pienissä erissä noin 1 700 LSD-lappua ja noin 600 ekstaasitablettia. Asiakkaita hänellä oli useita kymmeniä henkilöitä eri puolilta Suomea. Huumeet toimitettiin ostajille pääasiassa postitse.

Huumeiden tilaamista ja myymistä on tutkittu useana törkeänä huumausainerikoksena. Tutkinnan yhteydessä on saatu takavarikoitua yhteensä 974 LSD-lappua, 887 ekstaasitablettia ja 256 grammaa amfetamiinia. Takavarikoitujen huumausaineiden arvo katukaupassa olisi ollut noin 27 000 euroa.

Lisäksi takavarikkoon saatiin rikoshyötynä käteistä rahaa ja noin 83 Bitcoinia*. Takavarikoitujen Bitcoinien arvo on noin 17 000 euroa.

Esitutkinta on päättynyt ja asia on siirtynyt syyteharkintaan Itä-Uudenmaan syyttäjänvirastoon.

*Bitcoin on digitaalinen valuutta, jota käytetään yleisesti verkossa tapahtuvien ostojen maksuvälineenä.

Janne Kallio, tutkinnanjohtaja, p. 040 332 6894

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon