Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli ja poliisi tiedottavat: Tulli ja poliisi paljastivat amfetamiinin salakuljetus- ja levitysorganisaation Pohjois-Suomessa

Tulli

Julkaistu: 16.01.2015 klo 10:00
Julkaisija: Tulli

Tullin rikostorjunta ja Lapin poliisilaitos ovat tutkineet yhteistyössä huumausaineiden maahantuontia ja levitystä Pohjois-Suomessa. Esitutkinnassa on takavarikoitu yhteensä noin 1,3 kiloa amfetamiinia, jota on salakuljetettu Ruotsista Suomeen läntisen maarajan kautta. Epäiltyjä otettiin kiinni Torniossa lokakuussa, jolloin heidän hallustaan takavarikoitiin yli 300 grammaa Ruotsista salakuljetettua amfetamiinia. Rikoskokonaisuutta on tutkittu törkeinä huumausainerikoksina ja useita epäiltyjä on ollut pidätettyinä tai vangittuina.

Takavarikoitujen huumausaineiden hinta katukaupassa olisi ollut Pohjois-Suomessa yli 50 000 euroa, ja niistä olisi saanut noin 10 000 käyttöannosta. Esitutkinta on osittain valmistunut ja siirtyy syyteharkintaan Lapin syyttäjänvirastoon.

Tutkinnanjohtaja Alvi Heikka, p. 040 332 8047, Tullin rikostorjunta
Tutkinnanjohtaja Olli Murtola, p. 040 700 1885, Lapin poliisilaitos

Tiedotteeseen liittyviä kuvia esitutkinnassa tehdyistä takavarikoista:

Kuva 1
Torniossa lokakuussa takavarikoitu 300 gramman salakuljetettu amfetamiinierä.

Kuva2
Maastokätköstä lokakuussa takavarikoitu noin 500 gramman amfetamiinierä.

Kuva 3
Maastokätköstä lokakuussa takavarikoitu noin 200 gramman amfetamiinierä.

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon