Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli asetti runsaasti ajokieltoja raskaanliikenteen tarkastuksessa Hangossa

Tulli

Tulli asetti runsaasti ajokieltoja raskaanliikenteen tarkastuksessa Hangossa

Julkaistu: 08.08.2016 klo 14:45
Julkaisija: Tulli

Tulli teki raskaanliikenteen tarkastusiskun Hangossa perjantaina 5.8.2016 yhdessä katsastusviranomaisten kanssa. Kohteena olivat Viron Paldiskista saapuvat raskaanliikenteen ajoneuvot ja niiden lastiyksiköt. Ajoneuvoyhdistelmistä löytyi poikkeuksellisen paljon vakavia vikoja.

Tulli tarkasti yhteensä 10 ajoneuvoyhdistelmää. Niistä joka toinen asetettiin välittömästi ajokieltoon ja kuljettajille kirjoitettiin sakkoja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ajoneuvorikkomuksista. Ajokieltojen syynä olivat mm. vakavat jarruviat.  Yhden ajoneuvoyhdistelmän jarrut olivat niin heikkotehoiset, etteivät jarrut menneet lukkoon ollenkaan. Kyseisessä ajoneuvossa oli lastina noin 10 000 kiloa laastia.

Muita ajokieltojen syitä olivat puhkeamispisteessä olevat renkaat ja sitomaton kuorma. Yhdeltä kuljettajalta otettiin Tullin haltuun ajopiirturin ja nopeudenrajoittimen manipulointilaite. Ajokieltoon asetetut ajoneuvot oli rekisteröity Baltian eri maihin.

Tarkastustulos oli poikkeuksellisen huono. Normaalisti ajokieltoon joudutaan määräämään 10-20 prosenttia tarkastetuista ajoneuvoyhdistelmistä.

Lisätietopyynnöt viestinnän mediapalvelun kautta, p. 0295 527 150

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 200 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon