Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tullens narkotikasökhund under skolning avslöjade ett stort parti marijuana i Nordsjö i Helsingfors

Tulli

Pressmeddelande.
Publicerad: 10.12.2013 kl. 12:00
Utgivare: Tulli

En av Tullens narkotikasökhundar, Silja, som ännu genomgår sin grundutbildning, avslöjade ett smugglingsförsök av mer än 40 kilo marijuana. Värdet på det beslagtagna narkotikapartiet är cirka 850 000 euro i gatuhandeln. Marijuanan var sannolikt avsedd för huvudstadsregionen.

I november 2013 undersökte Tullen i Nordsjö hamn en belgisk husbil som narkotikahunden Silja hade markerat på. I bilen hittades mer än 40 kilo marijuana, som Tullen beslagtog. Narkotikan hade gömts i lönnutrymmen som byggts in i husbilens konstruktioner. Vid förundersökningen har det kommit fram att marijuanan infördes från Belgien via Tyskland till Finland.

Narkotikan kunde avslöjas tack vare Tullens genomlysningsteknik och hunden som skolats till att söka narkotika.

Sammanlagt två personer har förhörts som misstänkta för brott i ärendet, och de har båda häktats av Helsingfors tingsrätt.

Förundersökningen pågår fortfarande, och ärendet går vidare till åtalsprövning i början av år 2014.

Mera information:

Tullöverinspektör Tero Virtanen, tfn 040 332 6967
Tullöverinspektör Ari Nieminen, tfn 040 332 6946 (bara gällande hundverksamhet)

Videomaterial finns att få av informatör Tiia Sulander-Seppänen, tiia.sulander-seppanen@tulli.fi, tfn 040 332 6193.

Bilagor

Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem. Tullen är ett centralt ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet. Tullen samverkar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Vid Tullen arbetar ca 2 300 personer.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki