Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tullen stoppade transporter som äventyrade trafiksäkerheten i ett bevakningstillslag mot tung trafik

Tulli

Pressmeddelande.
Publicerad: 19.09.2014 kl. 11:00
Utgivare: Tulli

Helsingfors tull genomförde den 12 september 2014 i samarbete med den rörliga bromsdynamometerenheten och besiktningsmännen vid K1 ett bevakningstillslag mot fordon i tung trafik i Västra hamnen i Helsingfors.

Under dagens lopp kontrollerades sammanlagt 21 fordonskombinationer som var registrerade i olika EU-länder. Vid tillslaget stoppades tre fordonskombinationer där lasten varken var stödd eller fastspänd, tre fordonskombinationer som hade allvarliga fel med bromsarna eller släpvagnens kopplingsanordning samt två paketbilar som var kraftigt överlastade. I den ena paketbilen uppgick överlasten till ca 4 000 kilo.

Vid tillslaget upptäckte man också ett alkoholparti på 1 500 liter som beställts via nätet. Tullens punktskatteenhet ansvarar för följdåtgärderna gällande partiet.

Bevakningstillslagets resultat:

15 reparationsorder
7 avbrytande av körning för omedelbar reparation av fel
1 körförbud

Mera information: Tullöverinspektör Ari Peltonen, tfn 040 332 1114

Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem. Tullen är ett ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet. Tullen samverkar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Vid Tullen arbetar ca 2 300 personer.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki