Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tullen har i samarbete med Tysklands tull avslöjat en internationell organisation för smuggling och spridning av marijuana

Tulli

Pressmeddelande.
Publicerad: 06.10.2015 kl. 09:00
Utgivare: Tulli

Tullen beslagtog i mitten av juni 2015 nästan 17 kilogram marijuana som hade förts in till Finland från Tyskland via Sverige.

Vid förundersökningen har det kommit fram att organisationen har smugglat marijuana till Finland flera gånger tidigare under år 2014.  De partier som smugglats tidigare har varit mellan 10 och 13 kilogram. Totalt misstänks att mera än 110 kilogram marijuana har smugglats till Finland av organisationen.

Smugglingen började avslöjas redan sommaren 2014 då Tullen grep en kvinna i Nordsjö i Helsingfors. I kvinnans bil hittades mera än 12 kilogram marijuana som beslagtogs.

Förundersökningen av detta fall ledde till internationellt samarbete med Tysklands tull som resulterade i att organisationen som smugglade marijuana avslöjades. Bland organisationens medlemmar fanns medborgare från Tyskland, Polen och Gambia.

Tillsvidare har fem personer förhörts i Finland som brottsmisstänkta i fallet. Fyra av dessa är fortfarande häktade och en person har dömts till flera års fängelse. Tysklands tull utför nu en förundersökning i ärendet gällande flera personer av olika nationaliteter som bor i Tyskland.

I gatuhandeln är de beslagtagna drogerna värda så mycket som 580 000 €, och värdet på den marijuana som enligt förundersökningen redan har spritts är enligt uppskattning cirka 1 600 000 €.

Förundersökningen i ärendet är klar och ärendet har gått till åtalsprövning vid åklagarämbetet i Helsingfors i slutet av september.

Mera information om fallet fås av tullöverinspektör Tero Virtanen, tfn 040 3326967.

Bilagor

Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem. Tullen är ett ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet. Tullen samverkar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Vid Tullen arbetar ca 2 300 personer.

Följ oss på Twitter och Facebook.

Gränsbevakningsväsendet är en myndighet på området för den inre säkerheten och fungerar under inrikesministeriets ledning. Syftet med Gränsbevakningsväsendets verksamhet är att fredliga förhållanden skall bevaras vid vårt lands gränser.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki