Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tasavallan Presidentin puoliso, rouva Jenni Haukio julkisti Lotta Svärd yhdistyksen perustaminen muistolaatan

Lotta Svärd Säätiö

Julkaistu: 16.09.2014 klo 09:51
Julkaisija: Lotta Svärd Säätiö

Mittavaa maanpuolustustyötä tehneillä naisilla ja Lotta Svärd -järjestöllä on ollut tärkeä merkitys Suomen itsenäistymisessä ja itsenäisyyden säilyttämisessä. Valtakunnallinen Lotta Svärd -yhdistys perustettiin maaliskuussa 1921. Yhdistyksen jäseneksi saattoi liittyä 17-vuotta täyttäneet naiset, joilta edellytettiin lottalupausta. Nuoremmat tytöt, 8 - 16 -vuotta täyttäneet saattoivat liittyä pikkulotiksi. Järjestö kehitti jäsenilleen kattavan koulutus- ja toimintaohjelman, joka osoitti tehokkuutensa sotien aikana. Jatkosodan aikana järjestön jäsenmäärä oli yli 230 000, joista noin 90 -95 000 oli komennuksella. Väestömäärään suhteutettuna Lotta Svärd -järjestö oli maailman suurin naisten vapaaehtoinen maanpuolustusjärjestö.

Marraskuussa tulee kuluneeksi 70 vuotta järjetön lakkauttamisesta. Lotta Svärd Säätiö halusi muistaa merkkivuotta teettämällä järjestön perustamisen muistoksi muistolaatan, joka kiinnitettiin Helsingissä Katajanokan kasinon aulaan muiden maanpuolustusjärjestöjen rinnalle. Tasavallan Presidentin puoliso, rouva Jenni Haukio, kunnioitti läsnäolollaan tilaisuutta.

Muistolaatan on suunnitellut Mannerheim-ristin ritarin Väinö Hämäläisen poika, arkkitehti Reino Hämäläinen.

Lotta Svärd Säätiön juuret ovat noin 230 000 -jäsenisessä Lotta Svärd -järjestössä. Lotta Svärd -järjestön arvot ja ihanteet ovat osa säätiön nykyistäkin toiminta-ajatusta.

Säätiön tarkoituksena on sen sääntöjen mukaan Lotta Svärd -hengessä:

-Huoltaa ja avustaa sodan tai muun kriisin johdosta tai sen seurauksista kärsimään
joutuneita henkilöitä tai yhteisöjä, jotka auttavat edellä mainittuja henkilöitä.

-Avustaa naisten koulutusta toimimaan kriisitilanteissa.
-Vaalia lottaperinteitä ja ylläpitää museo- ja näyttelytoimintaa.

Lotta Svärd Säätiön keskeiset toimintamuodot ovat lottien ja pikkulottien kuntouttaminen ja taloudellinen tukeminen, vuokra-asuntojen tarjoaminen, kiinteistöjen kehittäminen, Lottamuseon ylläpitäminen Tuusulassa.

Lotta Svärd Säätiö
Mannerheimintie 93

Toiminnanjohtaja Tarja Björkling-Pakarinen, puh. 050 5272 640, tarja.bjorkling-pakarinen@lottasaatio.fi

Kuvat: Juha Rahkonen