Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Suomen tuulivoimapotentiaalilla voidaan taata uusiutuvan energian tavoitteen saavuttaminen

Julkaistu: 15.06.2016 klo 15:03
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi tänään kansallisen energia- ja ilmastostrategian perusskenaarion, jolle Suomen energia- ja ilmastopoliittiset toimet vuoteen 2030 pohjataan. Skenaarion mukaan Suomi jää sekä uusiutuvan energian että omavaraisuusasteen tavoitteestaan, mikäli energiajärjestelmää ei poliittisesti ohjata ilmastoystävälliseen suuntaan. Mikäli tuulivoiman toimintaedellytykset turvataan Suomessa jatkossakin, on meillä tuulivoimapotentiaalia koko uusiutuvan energian tavoitteen täyttämiseksi.

Energia- ja ilmastostrategian perusskenaariossa tarkastellaan hallitusohjelman uusiutuvan energian ja energiaomavaraisuuden tavoitteiden saavuttamista tilanteessa, jossa Suomen energia- ja ilmastostrategia toteutetaan ilman uusia tukimekanismeja, liikennepolttoaineiden sekoitevelvoitteita tai verotuksen muutoksia. Skenaarion mukaan vuonna 2030 nykyisen hallituksen uusiutuvan energian tavoitteista jäädään 10 TWh ja energiaomavaraisuuden tavoitteista jäädään 14 TWh.

Suomessa on suunnitteilla noin 40 TWh:n vuosituotannon verran uutta tuulivoimakapasiteettia. Jos tuulivoimarakentaminen pääsee Suomessa jatkumaan, voitaisiin suunnitteilla olevilla hankkeilla kirkkaasti täyttää uusiutuvan energian ja energiaomavaraisuuden tavoitteet. Puhdasta sähköntuotantokapasiteettia on mahdollista lisätä nopeasti. Vuoden 2018 alkuun mennessä Suomessa tulee olemaan noin 6 TWh:n vuosituotannon verran valmiiksi luvitettua tuulivoimakapasiteettia, joka olisi mahdollista saada tuotantoon alle kahdessa vuodessa.

Myös omavaraisuusastetta nostava uusi tuotanto olisi järkevää toteuttaa uusiutuvaa energiaa lisäämällä, ja samalla kotimaista cleantech-markkinaa ja vientiä tukien. Asiantuntijoiden arvioiden mukaan hallituksen tavoitteet eivät ole riittäviä myöskään Pariisin sopimuksen mukaisten päästövähennysten saavuttamiseksi, vaan tavoitteita pitäisi asettaa kunnianhimoisemmiksi.

Kestävät energiainvestoinnit vaativat vakaata energiapolitiikkaa

Suomen merkittävä tuulivoimapotentiaali voi tukea uusiutuvan energian ja omavaraisuustavoitteiden saavuttamista vain, jos alan toimintaedellytyksistä huolehditaan. ”Jotta ala pääsee kehittymään Suomessa täyteen potentiaaliinsa ja saavuttaa markkinaehtoisuuden, tarvitaan pitkälle tähtäävää ja vakaata energiapolitiikkaa. Ala tarvitsee kunnianhimoiset tavoitteet ja vielä toistaiseksi markkinaehtoisen tukijärjestelmän. Rakentamisen jatkuminen tauotta mahdollistaa tuotantokustannusten laskemisen, jolloin tuulivoiman kilpailukyky paranee entisestään ja markkinaehtoisuus voidaan lähitulevaisuudessa saavuttaa”, toteaa Suomen Tuulivoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Anni Mikkonen.

Anni Mikkonen, Toiminnanjohtaja
P. 040 550 3858

Jari Suominen, Puheenjohtaja
P. 050 595 6780

Tuulivoima - Puhdasta, turvallista, suomalaista.

Suomen Tuulivoimayhdistys ry (STY) on tuulivoima-alan edunvalvontajärjestö, joka kokoaa yhteen tuulivoima-alasta kiinnostuneita yksityishenkilöitä, yrityksiä ja muita tahoja. Vuonna 1988 perustettu yhdistys jakaa tietoa, ja tukee tuulivoima-alan kehitystä ja toimintaa Suomessa. STY:llä on yli 170 yritysjäsentä ja noin 200 henkilöjäsentä, joiden yhteinen tahtotila on edistää tuulivoimarakentamista. Yritysjäsenet edustavat lukuisia eri toimialoja.

STY:n verkkosivut

STY:n aineistopankki