Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Senaatti-kiinteistöt uudistaa ja peruskorjaa Jyväskylässä Wanhan Läänin virastotalon moderniksi työympäristöksi

Senaatti-kiinteistöt

Julkaistu: 02.05.2013 klo 13:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt peruskorjaa ja uudistaa Jyväskylän keskustassa sijaitsevan virastotalon Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus), Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston Jyväskylän toimipaikan (AVI), Maaseutuviraston Jyväskylän yksikön (MAVI) ja aluehallinnon tietohallintopalveluyksikön (AHTI) käyttöön.  Vuonna 1979 valmistuneen Wanha Lääni -nimisen virastotalon peruskorjaus on edennyt suunnitelmien mukaisesti, ja tilat valmistuvat kesäkuussa 2013.

Rakennushankkeen harjannostajaisia vietetään 2. toukokuuta. Tilaisuus alkaa klo 13 työmaan esittelykierroksella osoitteessa Cygnaeuksenkatu 1. Tiedotusvälineiden edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tilaisuuteen!

Suunnittelu tiiviissä yhteistyössä käyttäjien kanssa

Wanhan Läänin tilat uudistetaan vastaamaan paremmin virastojen nykyisen toiminnan asettamia vaatimuksia.  Suunnittelu on tehty tiiviissä yhteistyössä käyttäjien kanssa. Tilaratkaisuista on haluttu entistä tarkoituksenmukaisemmat ja tehokkaat. Tavoitteiden mukaisesti Wanhaan Lääniin luodaan moderni työympäristö monitoimi-, vetäytymistiloineen, viraston yhteisine kahvioineen sekä perinteisine työhuoneineen. Rakennuksen talotekniset järjestelmät uusitaan lähes kokonaan. Virastotalossa tulee työskentelemään noin 270 valtion työntekijää.

Hyvä sisäilma ja turvallisuusnäkökohdan korostuvat

Peruskorjauksen yhteydessä on kiinnitetty erityistä huomiota rakennuksen hyvän sisäilmaston aikaan saamiseen ja turvallisuusnäkökulmien parantamiseen.  Senaatti-kiinteistöt on rakennushankkeissaan omaksunut kestävän kehityksen toimintapolitiikan. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota siihen, että rakennus on energiataloudellinen, rakennusosat ja -materiaalit ovat pitkäikäisiä, kulutusta kestäviä sekä helposti huollettavia ja korjattavia. Tilojen muunneltavuus on otettu huomioon esim. siten, että talotekniset asennukset mahdollistavat tilajaon muutokset mahdollisimman joustavasti.

Uudet ratkaisut tuovat synergiaetuja

Virastotalo on monen käyttäjän asiakaspalvelurakennus. Peruskorjattu rakennus antaa toimijoille mahdollisuuden synergiaetuihin sekä keskinäisessä yhteistyössä että asiakaspalvelussa kansalaisten suuntaan.

Sisääntulo rakennukseen tapahtuu samoista pääovista kuin aikaisemmin. Sisääntulopiha uudistetaan palvelemaan paremmin asiakasliikennettä ja autopaikoitusta.  Pääaulaan tulee info- ja vartiointipiste, jonka kautta kaikki talossa asioivat kulkevat.

Sisääntuloaula jakaa talon toiminnallisesti kahtia. Sisään tultaessa oikean puoliset tilat ovat ELY:n käytössä. Vasemmalla puolen olevista tiloista kaksi alinta kerrosta on AVI:n, MAVI:n ja AHTI:n käytössä ja kaksi ylintä kerrosta ELY:n käytössä. Asiakaspalvelutilat on keskitetty kahteen alimpaan kerrokseen aulan välittömään läheisyyteen. Asiakaspalvelutilat ovat jokaisella virastolla omien tilojensa yhteydessä. Aulaan liittyvää henkilöstöravintolaa voivat käyttää myös ulkopuoliset asiakkaat.

Rakennustyöt alkoivat marraskuussa 2011, ja talo valmistuu kesäkuussa 2013.  Rakennuksen pinta-ala on n. 10 350 m². Peruskorjauksen kustannusarvio on n. 10,0 milj. euroa (alv 0 %).

Lisätietoja:  Rakennuttajapäällikkö Jouko Keränen, Senaatti-kiinteistöt puh. 020 5811 552 tai 040 582 9512

Hankkeen osapuolet:

Rakennuttaja                       Senaatti-kiinteistöt, Länsi-Suomen alue

Projektinjohtokonsultti          Pöyry CM Oy

Arkkitehtisuunnittelu            Arkkitehtitoimisto LPV Jyväskylä Oy

Rakennesuunnittelu              Ramboll Oy

LVIA-suunnittelu                   Ins.tsto Mittatyö Timo Holopainen Ky

Sähkö-, tele- ja turvasuun-

nittelu                                  Sähköins.tsto Mantsinen  Leinonen Oy

Rakennusurakoitsijat             Lujatalo Oy

Jyväs-Seiska Oy

Putkiurakka                          EMC Talotekniikka Suomi Oy

Ilmanvaihtourakka                Keski-Suomen Ilmastointi Oy

Sähköurakat                         Ajansähkö Oy

Lemminkäinen Oy

Hissiurakat                           Kone Hissit Oy

Thyssen Grupp Hissit Oy

Rakennusautomaatiourakka  Schneider Electric Building Finland Oy

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Tehtävänämme on tuottaa työympäristöjä, joissa innostutaan, onnistutaan ja viihdytään.
Tutustu toimintaamme http://yhteiskuntavastuuraportti2012.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon