Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » SDP:n ympäristövaliokuntaryhmä: ARAn varoja on käytettävä työllistävän korjaus- ja asuntorakentamispakein rahoittamiseen

SDP Tiedotus

Julkaistu: 12.11.2015 klo 12:48
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustaja Riitta Myller muistuttaa, että Valtion asuntorahaston varoja on lain mukaan käytettävä pääsääntöisesti asuntorahoituksen tukemiseen. Helsingin Sanomien tämän päivän kirjoitus, jossa keskusta mietti varojen ohjaamista infraan, ei näin yksioikoisesti ole hyvä ehdotus.

- SDP:n ympäristövaliokunnan jäsenet ehdottivat budjettilausunnon eriävässä mielipiteessä, että hallitus antaa esityksen erillisestä hankkeesta ylimääräisine rahoituksineen kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannonlisäämiseksi. Tämä parantaa työllisyyttä ja taloudellista aktiivisuutta ja maksaa parhaimmillaan nopealla aikataululla itsensä takaisin.

- Varat tähän on mahdollista ottaa Valtion asuntorahastosta, jossa, kuten HS tänään kirjoittaa on liikkumavaraa jopa yli 600 miljoonaa euroa. Olemme SDP:ssä ihmetelleet, miten hallitukselta on jäänyt huomaamatta asuntorahaston potentiaali. On kuitenkin huolestuttavaa, jos rahat aiotaan irrottaa infra-hankkeisiin ilman kytköstä kohtuuhintaiseen asuntorakentamiseen.

- Sosiaalisen asuntotuotantoon tarkoitettua rahaa ei voi suoraan siirtää liikenneinvestointien rahoittamiseen, Myller muistuttaa. Kytkös asuinalueiden kehittämiseen ja erityisesti kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamiseen on löydyttävä tehokkaiden MAL-aiesopimusten kautta kuntien ja valtio välillä.

- SDP:n asuntoministerit ohjasivat asuntorahaston varoja viime kaudella korjausrakentamisen vauhdittamiseen tuntuvilla panoksilla; vuosina 2013- ja 2014 jopa 155 miljoonaa euroa. Siihen verrattuna Sipilän hallituksen ehdottama 25 miljoonaa korjausrakentamiseen ja vieläpä pääosin valtion budjetista, ei asuntorahastosta, tuntuu näpertelyltä. SDP esittää summan tuplaamista näin ensi alkuun, Myller esittää.

Riitta Myller

Nasima Rasmyar