Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Sairaanhoitajakoulutuksen tarve nyt ja tulevaisuudessa?

Seure Henkilöstöpalvelut Oy

Sairaanhoitajakoulutuksen tarve nyt ja tulevaisuudessa?

Julkaistu: 10.10.2011 klo 09:12
Julkaisija: Seure Henkilöstöpalvelut Oy

Seure Henkilöstöpalvelut Oy on Helsingin, Espoon ja Vantaan omistama yhtiö, joka rekrytoi ja välittää sijaisia ja muuta määräaikaista henkilöstöä omistajakaupunkiensa peruspalveluihin.

Seuren hallituksen ja johtoryhmän seminaarissa keskiviikkona kiinnitettiin huomiota eräiden kriittisten ammattialojen työvoiman saatavuuteen ja koulutustilanteeseen pääkaupunkiseudulla. Alueen ammatti- ja ammattikorkeakoulutuksessa ei ole riittävästi aloituspaikkoja niissä ammateissa, jotka ovat kaupunkien peruspalvelujen kannalta kriittisiä.

Erityinen huoli on sairaanhoitajien vähäisyydestä ja ammattialan koulutuksen riittämättömyydestä. Jo tällä hetkellä kaupungeissa on suuria vaikeuksia saada sairaanhoitajia edes vakinaisiin tehtäviin, saati sitten sijaisuuksiin.

Seuren ja sen omistajakaupunkien piirissä ihmetellään myös sitä, että koulutuksen voimavaroja käytetään vieraskielisen koulutuksen järjestämiseen esim. sairaanhoitajien kohdalla. On selvää, että ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden on helpompi suorittaa tutkintonsa esim. englanninkielisessä koulutuksessa. Vakava ongelma kuitenkin syntyy siitä, että valmistuneet sairaanhoitajat eivät työllisty Suomessa puutteellisen suomen kielen takia. Näin koulutukseen ohjattu resurssi menee hukkaan.

Seuren ja kaupunkien taholta välitetään valtion viranomaisille ja koulutuksen järjestäjille vakava vetoomus ottaa huomioon pääkaupunkiseudun työvoimatilanne ja – tarve peruspalvelujen kannalta kriittisissä ammateissa ja lisätä niissä suomenkielisen koulutuksen osuutta alueella.

toimitusjohtaja Harri Virta, 050 346 1388

rekrytointipäällikkö Tuire Rönkkö, 040 145 0595