Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Reserviläiset veteraanien asialla

Reserviläiset veteraanien asialla

Julkaistu: 08.03.2013 klo 08:45
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläiset keräävät huomenna lauantaina kymmenillä paikkakunnalla varoja sotiemme veteraaneille. Osa 9.3. liikkeellä olevista reserviläiskerääjistä on sotilaspuvuissa.

Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen keräystempauspäivä on osa Sotiemme Veteraanit -keräystä. Vuosittaisilla keräyksillä helpotetaan sotiemme veteraanien sekä heidän puolisoidensa, leskiensä ja sotaleskien päivittäistä elämää. Keräystuotolla tuetaan mm. hoito- ja lääkekuluissa, hankitaan apuvälineitä, järjestetään virkistystoimintaa ja kuntoutusta.

Monikymmenvuotiseen tapaan Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton paikallisyhdistykset ovat monin paikoin mukana veteraanikeräyksessä. Oman keräystoiminnan lisäksi tuetaan varusmiesten suorittamia keräyksiä. Reserviläiset järjestävät mm. kuljetuksia keräyspaikkakunnilla ja paikoitellen johtavat varusmiesten keräystoimintaa.

Reserviläisliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto ovat Suomen suurimmat maanpuolustusjärjestöt, joiden puitteissa toimii yli 660 paikallisyhdistystä ja -kerhoa. Paikallisiin yhdistyksiin ja kerhoihin kuuluu noin 65.000 henkilöjäsentä, joista valtaosa on suorittanut varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen.

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 354 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on yli 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista lähes puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.