Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Regionförvaltningsverket och Tullen effektiverar övervakningen vid införsel av sällskapsdjur i Västra Hamnen i Helsingfors 20.5.

Tulli

Pressmeddelande.
Publicerad: 20.05.2016 kl. 08:00
Utgivare: Tulli

Regionförvaltningsverket (AVI) och Tullen effektiverar övervakningen av införseln av sällskapsdjur den 20 maj 2016 i Västra Hamnen i Helsingfors. Målet är att öka kännedomen om importkraven och sjukdomsriskerna. Den effektiverade övervakningen riktas särskilt mot rabiesvaccineringar och medicineringen mot ekinokockos.

På lördag arrangeras en internationell hundutställning i Helsingfors. Därför förväntas det att det kommer flera hundägare och hundar i landet än normalt. Under fredagen stoppar Tullen inkommande hundägare och veterinärerna granskar djuren och passen för sällskapsdjur.

Tullens uppgift är att kontrollera att importkraven gällande sällskapsdjur uppfylls när djuret reser med ägaren, dvs. när det är fråga om icke-kommersiell flyttning som sker från ett land utanför EU. Tullen vill påminna att när man anländer till Finland med sitt eget sällskapsdjur från ett land utanför EU så ska man välja den röda filen och visa upp djuret och dess dokument för Tullen för granskning.

I allmänhet är införsel- och utförselbestämmelserna olika för resor inom EU och för resor till och från länder utanför EU. I Finland är det Livsmedelssäkerhetsverket Evira som svarar för bestämmelserna om införsel och utförsel av djur.

Läs mer på Tullens och Eviras webbplatser:

Tullen
Införsel och utförsel av djur
Ska du införa en katt eller en hund från ett land utanför EU?

Evira
Importkrav gällande hundar, katter och illrar
Om ekinokockos
Om rabies
Om olaglig import av sällskapsdjur

Mera information:

tullöverinspektor Anne Pullinen, tfn 040 332 2588
förnamn.efternamn@tulli.fi
Tullen, bevakningsavdelningen

länsveterinär Sari Haikka, tfn 0295 016 104
förnamn.efternamn@avi.fi
Regionsförvaltningsverket i Södra Finland, Helsingfors

Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem. Tullen är ett ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet. Tullen samverkar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Vid Tullen arbetar ca 2 200 personer.

Följ oss på Twitter och Facebook.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki