Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Ravintola-ALV:n laskeminen tehotonta

VATT

Ravintola-ALV:n laskeminen tehotonta

Julkaistu: 09.10.2013 klo 10:51
Julkaisija: VATT

Ravintoloissa tarjottujen ruoka-annosten verokanta laski 22 prosentista 13 prosenttiin heinäkuussa 2010. Ravintolaruokien hinnat laskivat kuitenkin vain pari prosenttia. Myyntimäärään ja ravintola-alan työllisyyteen verokannan muutos ei vaikuttanut. Tulokset selviävät VATT:n erikoistutkija Tuomas Kososen ja tutkija Jarkko Harjun tuoreesta selvityksestä.

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimuksessa arvioitiin kulutusverotuksen alennuksen vaikutuksia ravintola-alan hintoihin, kysyntään ja työllisyyteen. Keskeinen arvonlisäveron-alennukselle asetettu tavoite oli parantaa ravintola-alan työllisyyttä. Tutkimuksen mukaan alan työllisyys tai ravintola-annosten myynti eivät kuitenkaan lisääntyneet arvonlisäveron alentamisen seurauksena.

Tulosten mukaan arvonlisäveron alennus laski hintoja ravintoloissa keskimäärin 2,2 prosenttia. Jos veromuutos olisi alentanut hintoja täysimääräisesti, lasku olisi ollut 7,4 prosenttia. Keskimääräinen hintavaikutus oli vain noin neljäsosa teoreettisesta täysimääräisestä hintamuutoksesta. Monet ravintolat eivät laskeneet hintojaan lainkaan veromuutoksen jälkeen. Koska suuremmat ravintolat laskivat hintojaan enemmän kuin pienemmät, niin kuluttajahinnat alenivat keskimääräistä hinnan laskua enemmän, noin 5 prosenttia.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ravintola-alan arvonlisäverokannan alennus ei ollut tehokas keino lisätä taloudellista aktiivisuutta.

Tuomas Kosonen, erikoistutkija, tuomas.kosonen@vatt.fi, 0295 519 423
Jarkko Harju, erikoistutkija, jarkko.harju@vatt.fi, 0295 519 410

Tutkimus
Restaurant VAT cut: Cheaper meal and more service? VATT Working Papers 52

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) on soveltavan taloudellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö, joka tuottaa tutkimustietoa talouspoliittisen päätöksenteon ja sen vaihtoehtoja koskevan keskustelun tueksi.