Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Rapolan kartano takaisin sukuun

Rapolan kartano takaisin sukuun

Julkaistu: 11.08.2016 klo 14:15
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt on myynyt Valkeakoskella sijaitsevan Rapolan kartanon tarjouskilpailulla. Ostajana on Petra Schulze Steinen. Rapolasta oli kiinnostunut useampi ostaja. ”Schulze Steinenin tarjous oli kauppahinnaltaan korkein, ostajalla oli myös vahva sitoutuminen kohteen ylläpitoon ja entisöintiin. Rapola on nyt saanut osaavan omistajan ja olemme erittäin tyytyväisiä tehtyihin kauppoihin”, toteaa myyntipäällikkö Kari Kervinen Senaatti-kiinteistöistä.

Rapolan kartanokokonaisuus käsittää kaikkiaan 15 erilaista rakennusta sekä patsaspuiston. Päärakennuksen lisäksi kiinteistökokonaisuuteen kuuluu mm. navetta, parviaitta, puimala, kauramakasiini, sikala sekä 4,63 hehtaaria maata.

Uuden omistajan tavoitteena on kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti arvokkaan kohteen entisöinti ja kunnostus sekä alueen matkailu- ja kulttuuritoiminnan sekä virkistyskäytön edistäminen.  Yhteistyötä on tarkoitus tehdä Museoviraston sekä alueen yrittäjien ja Valkeakosken kaupungin kanssa.

”Olemme innoissamme ja pidämme itseämme onnekkaina saatuamme mahdollisuuden hankkia kohteen, jossa yhdistyvät kulttuurihistoriallinen mielenkiinto ja henkilökohtaiset siteet – isoäitini isoäiti oli Kustaa ja Siina Rapolan vanhin aikuiseksi elänyt lapsi”, kertoo Petra Schulze Steinen.

Kohde on ollut pitempään tyhjillään ja työmaata riittää niin rakennuksissa kuin puutarhassa.   Konkreettiset suunnitelmat Rapolan tulevaisuudesta ovat vielä osin avoinna ja riippuvat Schulze Steinen mukaan lukuisista tekijöistä, kuten kunnostustoimien edistymisestä.  Uuden omistajan mukaan Rapola on kuitenkin tarjouspyynnön tavoitteiden mukaisesti tarkoitus pitää osittain yleisölle avoimena – riippuen myös yleisön kiinnostuksesta.  ”Aiomme lisäksi järjestää Rapolan avoimien ovien päivät tietyin väliajoin kunnostustöiden edetessä”, lupaa Petra Schulze Steinen.

Kunnostustöiden edistymiselle on vaikea antaa tarkkaa aikataulua. Prioriteettijärjestyksessä Schulze Steinen mukaan tärkeimpinä ovat toimet, jotka ehkäisevät rapistumista. Töiden eteneminen riippuu myös lupaprosesseista ja siitä, tuleeko vastaan yllätyksiä, jotka eivät liene poissuljettuja alueella, jolla on ollut jopa muinaisasutusta.

1500-luvulla perustettu Rapolan kartanon tila sijaitsee Valkeakoskella kauniissa harjumaisemassa Rapolan linnavuoren juurella. Rapolan omistajasuvut ovat olleet paikallisesti merkittäviä vaikuttajia. Rapola kuului 1700-luvulta 1800-luvun puoliväliin Svinhufvud-suvulle, ja kartano on presidentti P. E. Svinhufvudin (s. 1861) synnyinkoti.

Valtiolla ei ole Rapolan kiinteistöille enää käyttöä, joten oli tarkoituksenmukaista lähteä hakemaan kiinteistölle uutta omistaa ja sen myötä uusi elämä.

Petra Schulze Steinen: p. 040-5552017 petra@schulze-steinen.com

Senaatti-kiinteistöt, myyntipäällikkö Kari Kervinen, p. 0205 811 864 kari.kervinen@senaatti.fi

Senaatti-kiinteistöt on valtion työympäristö- ja toimitila-asiantuntija, joka keskitetysti vastaa myös valtion kiinteistövarallisuuden myynneistä. Valtion toimintatavan mukaisesti kiinteistöt myydään julkisella tarjouskilpailulla. Historiallisesti arvokkaissa kohteissa painotetaan kauppahinnan lisäksi myös muita näkökulmia, kuten suojelunäkökohtia ja riittäviä resursseja kohteen hoitamiseksi sen arvoa vaativalla tavalla. Myytäviin kohteisiin voi tutustua osoitteessa www.senaattimyy.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon