Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » PSDN: YK:n ILO 169 sopimuksen ratifiointia jatkettava määrätietoisesti

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

PSDN: YK:n ILO 169 sopimuksen ratifiointia jatkettava määrätietoisesti

Julkaistu: 05.06.2012 klo 14:09
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Hallitusohjelmaan on kirjattu YK:n ILO 169 sopimuksen ratifioiminen ja oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on pyytänyt selvityksiä ratifioimisesta. Lapin kansanedustajat ovat ilmaisseet kielteisen kannan sopimuksen ratifioimiseen (LK 1.6.). Ennen ratifioimista tulisi heidän mukaansa selvittää saamelaismääritelmä sekä saamelaisalue.

Sopimus on hyväksytty YK:ssa jo vuonna 1989. Näiden 23 vuoden aikana on tehty useita selvityksiä ja tutkimuksia sopimuksen ratifiointiin liittyen. Vaikka ongelmia on edelleenkin, Suomen perustuslaissa on määritelty yksi alkuperäiskansa ja puolueettomat tutkimukset osoittaneet saamelaisasutuksen olleen hyvin laajalla alueella.

Pohjois-Suomen Demarinuorten puheenjohtaja Maria-Riitta Järvelä huomauttaa, että ”Historiallisen assimilaation ja syrjinnän vuoksi on kohtuullista, että EU:n ainoan alkuperäiskansan asema nostetaan vähintään kansainvälisten edellytysten tasolle.”

Nyt onkin edettävä määrätietoisesti kohti sopimuksen ratifiointia, jotta ihmisoikeudet saadaan Suomessakin kuntoon. Kysehän ei ole saamelaisille kohdistuvista erityisoikeuksista vaan oikeuksien kohentamista samalle tasolle muun väestön kanssa. Ratifiointi voidaan soveltaa hyvin monella eri tavalla. Se voidaan esimerkiksi kytkeä valmisteilla olevaan Metsähallitus-lakiin.

”Jos ennen ratifiointi aletaan pohtia saamelaisen määritelmää ja saamelaisaluetta, ratifioiminen saattaa viivästyä huomattavasti ja riski sen kaatumiselle kokonaan on suuri”, Järvelä toteaa huolissaan.

Maria-Riitta Järvelä

maria.r.jarvela@gmail.com