Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Postin toiminta on raukkamaista ja vastuutonta

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Postin toiminta on raukkamaista ja vastuutonta

Julkaistu: 23.04.2015 klo 14:00
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU tuomitsee jyrkästi Postin suunnitelmat oman myymäläverkon alasajosta. Valtionyhtiö Posti osallistuu taas kerran Suomen kurjistamiseen potkimalla satoja työlleen ja työnantajaansa sitoutuneita postilaisia kortistoon. Maan vaikeassa talous- ja työllisyystilanteessa toiminta on täysin vastuutonta ja raukkamaista.

Posti ilmoitti tänään käynnistävänsä 477 henkilöä koskevat yt-neuvottelut Postin palvelupisteverkostossa eli kaikissa myymälöissä. Irtisanomisuhan alla on 380 työntekijää ja toimihenkilöä. Henkilöstö otti tiedon myymäläverkoston alasajosta tyrmistyneinä vastaan.

- Tämä on julmaa todellisuutta Postin uudesta kulttuurista. Kiitoksena uskollisesta, monien vuosien uutterasta ja vastuullisesta työnteosta, Posti palkitsee palvelupisteverkoston henkilöstön irtisanomisilla, toimihenkilöiden valtakunnallinen pääluottamusmies Mirja Sandberg toteaa.

Tuloksen tekijöille potkut

Postin viime vuoden tilinpäätöksen mukaan perinteinen postitoiminta on edelleen voitollista. Viestinvälityksen liiketoiminta toi Postin kassaan yli 50 miljoonaa euroa.  Suomen parasta työpaikkaa vuonna 2020 tavoitteleva Posti kiittää työntekijöitä varsin erikoisella tavalla – taas kerran.

- Viimeisen vuoden perusteella Postin johto voisi kirjoittaa oppaan siitä miten yt:tä ja irtisanomisia ei tulisi hoitaa. Viime vuoden irtisanomisten jäljiltä on käynnistetty useita oikeusprosesseja ja lisää on tulossa, puheenjohtaja Heidi Nieminen muistuttaa.

Uudelleen työllistyminen vaikeaa

Posti on jo vuosikausia toiminut johdonmukaisesti ohjaamalla asiakaskäyttäytymistä täyden palvelun myymälöistä asiamiesposteihin ja automaateille. Työntekijöiden työlle, osaamiselle ja palvelualttiudelle ei ole annettu mitään arvoa. Postin myymälöiden henkilöstön tilanne on erityisen vaikea jo siitä syystä, että huomattava osa työntekijöistä on yli 50-vuotiaita, joiden uudelleen työllistyminen nykyisessä talous- ja työllisyystilanteessa on erittäin vaikeaa.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU pelkää, että oman myymäläverkoston karsiminen näkyy väistämättä kuluttaja-asiakkaille ja yrittäjille postipalvelujen heikkenemisenä.

Puheenjohtaja Heidi Nieminen, puh. 050 340 3217
Liittosihteeri Esko Hietaniemi, puh. 0400 467 788
Toimihenkilöiden valtakunnallinen pääluottamusmies Mirja Sandberg, puh: 0400 623 575

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry on Postin henkilöstöä edustava työntekijä- ja toimihenkilöjärjestö. PAU:n jäseniä työskentelee myös muissa yrityksissä, G4S Cash Solution Oy:ssä ja Ahvenanmaan postissa, Posten Ålandissa. PAU on yli 30 000 jäsenellään alansa vahva edunvalvoja, joka ajaa jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki