Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Poliittiset opiskelija- ja nuorisojärjestöt: Suomi, tunnusta Länsi-Sahara!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Poliittiset opiskelija- ja nuorisojärjestöt: Suomi, tunnusta Länsi-Sahara!

Julkaistu: 26.02.2016 klo 12:38
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Kuusi poliittista nuoriso- ja opiskelijajärjestöä – Vasemmistonuoret, Piraattinuoret, RKP-nuoret, Sosialidemokraattiset opiskelijat, Vasemmisto-opiskelijat sekä Vihreät nuoret ja opiskelijat – vaatii Suomea tunnustamaan Länsi-Saharan itsenäisyyden. Marokko on miehittänyt Länsi-Saharaa yli 40 vuotta vastoin kansainvälisen tuomioistuimen päätöstä. Tänä aikana moni sahrawisukupolvi on varttunut pakolaisleireillä. Allekirjoittaneet järjestöt pelkäävät tilanteen pitkittymisen johtavan uuteen sotaan ja kasvattavan pakolaisten määrää.

Länsi-Saharan valtio eli Sahrawien demokraattinen arabitasavalta (SADR) on Afrikan Unionin perustajajäseniä. Kymmenet YK:n jäsenvaltiot ovat tunnustaneet sen itsenäisyyden. Viime vuonna Nuorten Pohjoismaiden neuvosto vaati Länsi-Saharan itsenäisyyden tunnustamista. Ruotsin parlamentti on suositellut samaa jo vuonna 2012. Joulukuussa 2015 EU-tuomioistuin mitätöi EU:n ja Marokon välisen kauppasopimuksen katsoen, ettei Marokolla ole oikeutta solmia sopimuksia Länsi-Saharan luonnonvaroista.

Kansanäänestyksen järjestäminen Länsi-Saharan itsenäisyydestä oli keskeinen ehto vuonna 1991 YK:n johdolla solmitussa rauhansopimuksessa, mutta se odottaa yhä toteutumistaan Marokon vastustuksesta johtuen. Useiden kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjen mukaan maa rikkoo järjestelmällisesti sahrawien ihmisoikeuksia miehitetyillä alueilla.

Tunnustamalla Länsi-Saharan valtion Suomi antaisi vahvan signaalin myös EU:lle toimia konfliktin ratkaisemiseksi. YK:n peruskirjaan kirjattu kansojen itsemääräämisoikeus takaa sahraweille yksiselitteisesti oikeuden omaan valtioon ja luonnonvarojensa hallintaan.

Länsi-Saharan itsenäisyysjulistuksen vuosipäivää vietetään lauantaina 27.2.

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK, puheenjohtaja Hanna Huumonen, 045 112 9299
Vasemmistonuoret, puheenjohtaja Anni Ahlakorpi, 040 545 4753
Piraattinuoret, puheenjohtaja Jonna Purojärvi, 045 310 2351
RKP-nuoret, puheenjohtaja Ida Schauman, 040 182 4969