Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Pohjois-Karjalan vienti vetää riemastuttavan hyvin

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Pohjois-Karjalan vienti vetää riemastuttavan hyvin

Julkaistu: 09.05.2016 klo 14:58
Julkaisija: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Tilastokeskuksen talouslukujen kovin ja riemastuttavin uutinen löytyy Pohjois-Karjalassa viennin kehityksestä. Pohjois-Karjalassa teollisuuden vienti kasvoi 6,3 %, kun koko maassa teollisuuden vientiliikevaihto puolestaan laski 6,6 % viime vuoden jälkipuoliskolla. Pohjois-Karjalan teollisuus ei ole vaipunut Suomea vaivanneeseen henkiseen ja taloudelliseen lamaan.

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto julkaisi viime vuoden loppupuolikkaan talousluvut 2.5. talousseminaarissa Joensuussa. Vertailuajankohtana luvuille on edellisen vuoden vastaava ajankohta. Tilaisuuden pääpuhujana oli Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen.

Erityisen ilahduttavaa maakunnan viennin kehitys on ollut metalliteollisuudessa, sillä alan vienti kipusi lähes kymmenen prosentin kasvuun. Metalliteollisuuden sisällä kaikista hurjimmat viennin kasvuluvut 18,2 % kirjattiin metallituotteiden valmistuksessa. Pohjois-Karjalan lukujen merkitystä tehostaa se, että samaan aikaan Suomessa metalliteollisuuden vienti väheni 8,6 %.

Pohjoiskarjaisen metalliteollisuuden tuotteet käyvät kaupaksi maailmalla. Ei voi kuin nostaa hattua siitä, miten kauppaa on onnistuttu tekemään ja tuotannolle löytämään kysyntää. Varsinkin, kun Suomessa on samaan aikaan hanskat vaarassa pudota kokonaan käsistä.

Metalliteollisuuden kärkituotteita ovat metsäkoneet ja lukitusjärjestelmät. Esimerkiksi Assa Abloy kertoi hiljattain erinomaisesta viime vuoden tuloksesta. Metsäkoneiden kysynnästä hyötyy myös merkittävä alihankintaketju.

Erinomaisesta yleisestä viennin kehityksestä huolimatta myös haasteita on edelleen. Kiviteollisuuden vienti jatkaa laskuaan ja myös muoviteollisuuden viennissä koettiin pieni notkahdus.

Teollisuuden osalta onkin tärkeää huomata, että kasvu tulee viennistä ja kotimarkkinoilla on entistä hiljaisempaa. Työtä yritysten kansainvälistymiseksi ja vientiponnisteluiden eteen on ensiarvoisen tärkeää jatkaa, jotta maakunta voi menestyä myös tulevaisuudessa.

Metalliteollisuus liittoutuu fiksusti

Maakunnan teknologiateollisuuden näkymät ovat varsin valoisat. Viime vuoden loppupuolen kehitys oli olosuhteisiin nähden oikein hyvä. On kuitenkin huomattava, että esimerkiksi metalliteollisuudessa kasvu tulee kokonaisuudessaan viennistä ja osin jopa paikkaa kotimaan heikkoa tilannetta.

Silti positiivisiakin esimerkkejä aivan viime ajoilta on myös kotimaan markkinoilta.

Mantsinen Group Ltd Oy on solminut urakkasopimuksen koskien Metsä Groupin biotuotetehtaan puukentän operointia Äänekoskella. Mantsisen logistiikkapalvelu toimii Suomessa Uimaharjulla, Imatralla ja Raumalla. Lisäksi Mantsinen toimii useissa kohteissa Venäjällä. Mantsinen logistiikkapalvelut käsittelevät puuta noin 26 milj. m3 vuodessa ja 6 miljoonaa tonnia muuta materiaalia. Mantsisen materiaalinkäsittelykoneet valmistetaan Pohjois-Karjalassa Ylämyllyllä.

Liittoutuminen tuotekehityksen, markkinoinnin, myynnin ja huollon osalta oikeiden kumppaneiden kanssa on myös päivän sana. Esimerkiksi globaalisti johtava traktoreiden metsävarusteiden valmistaja Kesla Oyj ja traktoreiden Skandinavian markkinajohtaja Valtra ilmoittivat alkuvuodesta tiivistävänsä yhteistyötä.

Kirjoittaja ja lisätietojen antaja

Aluekehityspäällikkö Jarno Turunen, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, p. 0400 818 352, jarno.turunen@pohjois-karjala.fi

Pohjois-Karjalan Trendit-talouskatsaus www.pohjois-karjala.fi/trendit

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto on kuntayhtymä. Tavoitteenamme on Pohjois-Karjalan tekeminen entistä paremmaksi paikaksi asua, opiskella, tehdä töitä ja yrittää. Tehtäviämme ovat maakunnan kehittäminen, maankäytön suunnittelu ja maakunnan etujen ajaminen.

Roolimme aluekehityksessä on ennen muuta olla alueen toimijoiden yhteistyöjohtaja. Toimitilamme ovat Joensuun vanhimmassa kivirakennuksessa, Pielisjoen linnassa.