Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » PAMin Selin: EU:n ja USA:n vapaakauppasopimusneuvottelut käynnistettävä uudelleen

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Julkaistu: 13.05.2014 klo 12:30
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mukaan EU:n ja USA:n väliset neuvottelut vapaakauppasopimuksesta tulee jäädyttää ja käydä uudelleen eri ehdoilla. Lisäksi Selin toivoo maan hallitukselta varovaisuutta talouden kiristystoimien kanssa.

EU:n ja USA:n välinen vapaakauppasopimus oli esillä viime viikolla kokoontuneessa UNI Europan hallituksen kokouksessa. Hallituksen jäsen Selin, joka toimii myös kansainvälisen ammattiliittojen kattojärjestön UNI Global Unionin hallituksen varapuheenjohtajana, välitti terveiset 13.5.–14.5. kokoontuvalle PAMin edustajistolle.

- Jotkut osapuolet näkevät vapaakauppasopimuksen talouspolitiikan ja sääntelyn lisävapauttamisen välineenä, ja UNI Europan hallituksen mukaan tämä mahdollisuus on estettävä. Lisäksi hallitus esitti toiveen, että jatkossa EU ottaisi ay-liikkeen mukaan vastaavia päätöksiä tehtäessä, kertoo Selin.

UNI Europan hallituksen mielestä vapaakauppasopimus uhkaa eurooppalaisten palvelualan työntekijöiden asemaa sekä myös yleisemmin järjestäytymisvapautta ja neuvotteluoikeutta. Hallitus aikoo Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n kautta pyrkiä vaikuttamaan siihen, että koko prosessi laitettaisiin jäihin ja neuvottelut käytäisiin uudelleen demokratiaa paremmin kunnioittaen.

- Hallitus kannattaa läheistä taloudellista yhteistyötä USA:n kanssa, mutta ehtojen on oltava toisenlaiset. Tämä vapaakauppasopimus voi olla Suomen kaltaiselle maalle myös suuri mahdollisuus, mutta edellä mainituista syistä kannatan prosessin jäädyttämistä ja uudelleen käynnistämistä, Selin sanoo.

Palvelualojen työttömyyskassalla historian heikoin tilanne

Selin puhui PAMin edustajistolle myös kotimaan heikosta työllisyystilanteesta. Vallitseva taloustilanne yhdistettynä erittäin maltillisiin palkankorotuksiin sekä hallituksen ostovoimaa heikentäviin kehyspäätöksiin on näkynyt mittavina yt-neuvotteluina myös palvelualoilla.

Työttömyyskassan tilanne on heikoin koko PAMin historian aikana, ja päivärahan saajia on enemmän kuin koskaan. Ansioturvan saajien määrä on noussut vuoden 2013 huhtikuun reilusta 15 000:sta tämän vuoden huhtikuun yli 17 000:een.

- Maan talouspolitiikassa on oltava varovainen mittavien leikkausten kanssa. Jos kotimainen kysyntä heikkenee entisestään, palvelualoilla jo nyt alkaneille laajamittaisille yt-neuvotteluille ei tule lähiaikoina näkymään loppua ja työllisyystilanne jatkaa heikkenemistään.

Selin huomauttaa, että tilanne olisi vielä pahempi, jos yleistä arvonlisäveroa olisi korotettu.

- Työllisyyden turvaamiseksi myös palveluita tukevat alennetut arvonlisäverokannat on syytä säilyttää nykyisellään, sillä alennettujen ALV-kantojen korottamisella olisi erittäin negatiivinen vaikutus alojemme työllisyysasteeseen, Selin päättää.

PAMin edustajisto kokoontuu Petäys Resortissa Hattulassa 13.–14.5.2014.

Ann Selin, puheenjohtaja, p. 0500 750 405

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki