Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » PAMin Selin ehdottaa Sipilälle: Ottakaa hyvätuloiset mukaan talkoisiin - perukaa työttömyysturvan leikkaukset

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Julkaistu: 06.06.2015 klo 13:30
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin mukaan hallituksen kannattaa harkita uudelleen hyvätuloisten ottamista mukaan talouden sopeuttamiseen. Selin on samaa mieltä kuin ulkoministeri Timo Soini, että pääomaveroa on varaa tarkistaa.

- Hallituksen kannattaisi miettiä talouslinjaansa oikeudenmukaisuuden kannalta ja osallistaa myös hyvätuloiset. Ehdotan pääministeri Juha Sipilälle, että hän harkitsee hyvätuloisten ottamista mukaan talkoisiin ja peruu työttömyysturvan leikkaukset. Jos hallitus esimerkiksi nostaa pääomaveroa, se voisi käyttää sen rahan työttömyysturvaleikkauksien perumiseen, Selin sanoo.

Selinin huomauttaa, että aikana, jolloin Suomessa on 400 000 työtöntä, työttömyysturva on elintärkeä apu ihmisten arkeen. PAMin työttömyyskassan maksama keskimääräinen työttömyyspäiväraha on 52,10 euroa.

- Hyvätuloisilla on varaa maksaa hieman enemmän pääomaveroa. Työttömillä ei ole varaa työttömyysturvan leikkauksiin. Tämä olisi tärkeää muistaa, Selin sanoo.

- Työttömyyden aikaisen turvan parantaminen oli keskeisin syy, miksi kaksi vuotta sitten PAM ja moni muu liitto lähti mukaan kolmikantaiseen työllisyys- ja kasvusopimukseen. Hallituksen kannattaa tarkasti pohtia, onko sopimuksen rikkominen järkevää, kun muitakin vaihtoehtoja talouden kohentamiseksi löytyy, päättää Selin.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki