Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Päivä Johtajana -tempaus vie nuoret johtajien jalanjäljille

Suomen Nuorkauppakamarit ry

Päivä Johtajana -tempaus vie nuoret johtajien jalanjäljille

Julkaistu: 10.02.2014 klo 11:56
Julkaisija: Suomen Nuorkauppakamarit ry

Nuorkauppakamarit ympäri Suomea, Nuori Yrittäjyys ry ja YES-verkosto järjestävät Päivä Johtajana -tempauksia vuoden 2014 aikana. Ensimmäisiä tempauksia järjestetään Kansallisella Nuorkauppakamariviikolla 10.–16.2.2014.

Suomen Nuorkauppakamarit ry ja Nuori Yrittäjyys ry ovat yhdistäneet voimavaransa ja järjestävät Päivä johtajana -tempauksia yhteistyössä YES-verkoston kautta.

Päivä Johtajana -tempauksissa johtajat ympäri Suomea ottavat noin 16–20-vuotiaita nuoria mukaansa seuraamaan yhtä tavallista johtajan työpäivää. Nuoret oppivat, mitä yrityksen johtaminen on käytännön tasolla. Tavoitteena on antaa nuorille näkökulmia omiin ura- ja koulutussuunnitelmiin sekä työelämään. Nuoret saavat myös konkreettisia apuvälineitä työnhakuun ja työelämään liittyen.Tämä tuo nuorille johtajan arjen lähemmäksi ja parantaa myös mahdollisuuksia saada kesätyötä ja muita kontakteja työelämään.

– Nuoriso on kovan paikan edessä, kun heidän tulee tehdä päätös siitä, mikä heistä tulee isona. Moni meistä ei tiedä sitä vielä aikuisenakaan – eikä edes tarvitse, sillä elämä on täynnä mahdollisuuksia. Päivä Johtajana -tempaus on erinomainen keino avata näille nuorille näkymä tulevaisuuden mahdollisuuksista ja tutustua eri toimialoihin sekä erityisesti nykypäivän johtamiseen, toteaa Mervi Vuorinen, Suomen Nuorkauppakamarit ry:n kehitysjohtaja vastuualueenaan kestävä johtajuus.

Nuori Yrittäjyys ry:n toiminnanjohtaja Virpi Utriainen uskoo, että yhteistyö kantaa pidemmälle tulevaisuuteen:

– Päivä johtajana tarjoaa realistisen näköalapaikan työelämään. Nuoret tarvitsevat kokemuksia siitä, mitä tarkoittaa saapuminen työpaikalle ajoissa, vastuu omasta työstä, työn suunnittelu sekä raha-asioiden hallinta. Yhteistyössä YES-verkoston kanssa tarjoamme päivää NY-ohjelmissa mukana olleille nuorille ja toiveena on kasvattaa joukkoa. Yhteistyön kautta saamme paremman kattavuuden tapahtumalle.

Suomen Nuorkauppakamarit ry on kansainvälinen alle 40-vuotiaiden jäsentensä kehittymis- ja johtamiskouluttautumisjärjestö sekä kontaktiverkosto. Nuorkauppakamari kehittää yhteiskuntaa ja johtajuutta paremman tulevaisuuden turvaamiseksi. Suomen Nuorkauppakamarit ry on perustettu vuonna 1957. Varsinaisia jäseniä on noin 2 500 ja yhdessä alumnien kanssa noin 5 000. Globaalisti Nuorkauppakamari toimii 115 maassa, yli 200 000 jäsenen voimin.

Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) tarkoitus on edistää yrittäjämäistä asennetta ja aktiivista toimintaa nuorten keskuudessa Suomessa lisäämällä nuorten yrittäjyystietoa, yrittäjyyskokemuksia, työelämävalmiuksia ja oman talouden hallintaa. NY:n kattojärjestö Junior Achievement Young Enterprise edistää nuorten valmiuksia globaalisti yli 100 maassa. Job Shadow Leader for a Day järjestetään vuosittain kansainvälisenä tapahtumana eri puolilla maailmaa.

YES on yrittäjyyskasvatuksen palvelu opettajille. Se tarjoaa koulutusta, työkaluja yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen koulussa, tukea koulu-yritysyhteistyöhön ja NY-aluepalveluja. YES-verkostoa koordinoi Valtakunnallinen YES ry.

Suomen Nuorkauppakamarit ry
Mervi Vuorinen
kehitysjohtaja, Kestävä johtajuus
mervi.vuorinen@jci.fi