Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Opiskelijat valvovat hallitusohjelmaneuvotteluja Smolnan edessä pe 8.5.

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Opiskelijat valvovat hallitusohjelmaneuvotteluja Smolnan edessä pe 8.5.

Julkaistu: 07.05.2015 klo 15:06
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Tiedote 7.5.2015

Hallitusneuvottelut alkavat Juha Sipilän johdolla perjantaina 8.5. valtioneuvoston juhlahuoneistossa Smolnassa. Samaan aikaan korkeakouluopiskelijoiden edustajat kokoontuvat Smolnan ulkopuolella käynnistämään omat hallitusohjelmavalvojaisensa. Läsnäolollaan opiskelijat haluavat muistuttaa neuvottelijoita ennen vaaleja annettujen koulutuslupausten pitämisestä.

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK varustautuvat valvomaan Smolnan edessä niinä ajankohtina, jolloin neuvottelut ovat käynnissä. Hallitusneuvotteluissa päätetään siitä siitä, mitä uudistuksia maassamme toteutetaan seuraavan neljän vuoden aikana. Ovatko opiskelijat mukana hallitusohjelmassa? Säästyykö koulutus leikkurilta?
Toteutetaanko YTHS-laajennus ammattikorkeakouluopiskelijoille? Säilyykö opintotuki nykymuotoisena?

“Korkeakouluopiskelijoiden tavoite on jo pitkään ollut Ylioppilaiden terveydenhoitosäätion YTHS:n palveluiden laajentaminen yliopisto-opiskelijoiden lisäksi myös AMK-opiskelijoille. Opiskeluaikaisella terveydenhoidolla on suotuisa vaikutus paitsi henkilön omaan terveyteen myös työurien pidentämiseen. Terve opiskelija on tulevaisuuden terve työntekijä”, SAMOKin puheenjohtaja Joonas Peltonen sanoo.

“Koulutus on investointi tulevaisuuteen, se kannattaa aina. Kestävyysvajetta ei hoideta koulutuksesta leikkaamalla, vaan siihen panostamalla. Hallitusohjelmassa pitää näkyä panostukset nuoreen sukupolveen”, SYL:n puheenjohtaja Jari Järvenpää muistuttaa.

Perjantaina neuvottelujen alkaessa opiskelijat jakavat neuvottelijoille eväitä koitokseen. Opiskelijakulttuuriin olennaisena osana kuuluvat laulaminen ja yleinen iloittelu, joten luvassa on myös laulua, onpa paikalle luvannut ilmaantua myös Retuperän WBK.

#koulutuslupaus @ Smolna pe 8.5.:

klo 13.00 alkaen opiskelijat saapuvat odottamaan neuvottelijoita Smolnan eteen.

Korkeakouluopiskelijoiden hallitusohjelmavalvojaisten järjestelyistä vastaavat Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK.

Lisätietoja ja tarkempia aikatauluja korkeakouluopiskelijoiden hallitusohjelmavalvojaisista päivitetään Facebookiin #koulutuslupaus-sivulle: facebook.com/koulutuslupaus.

Lisätietoja myös:

puheenjohtaja Jari Järvenpää (SYL), 044 906 5007, etunimi.sukunimi@syl.fi

puheenjohtaja Joonas Peltonen (SAMOK), 050 389 1000, etunimi.sukunimi@samok.fi

#koulutuslupaus-kampanja Facebookissa: www.facebook.com/koulutuslupaus

#koulutuslupaus-kampanjan kotisivu: koulutuslupaus.fi

Lisätietoja opiskelijoiden hallitusohjelmavalvojaisista Smolnan edustalla antavat myös:

Lauri Lehtoruusu, hallituksen jäsen (SYL), p. 044 906 5001, etunimi.sukunimi@syl.fi

Katri Manninen, varapuheenjohtaja (SAMOK), p. 050 389 1001, etunimi.sukunimi@samok.fi

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 135 000 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa.

SYL valvoo opiskelijan etua valtakunnan tasolla opiskelijaa koskevissa asioissa. SYL:n ydinosaamisalueita ovat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja kansainväliset asiat. Lisäksi SYL:ssä paneudutaan työelämään, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja kehitysyhteistyöhön liittyviin kysymyksiin.

www.syl.fi
www.facebook.com/SYL.FIN