Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Nuorisotutkimusverkoston uusi Näkökulma-sarja avaa tutkimustietoa yhteiskunnallisen keskustelun tueksi

Nuorisotutkimusseura ry

Julkaistu: 16.04.2015 klo 15:48
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Nuorisotutkimusverkosto tuottaa monitieteistä tutkimusta ja vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan sekä nuorten parissa tehtävän työn kehittämiseen. Nuorisotutkimusverkoston yhteiskunnallisen vastuun vahvistamiseksi käynnistetään uusi kirjoitussarja, Näkökulma.

Sarjassa avataan Nuorisotutkimusverkostossa tehtävän tutkimuksen tuloksia yhteiskunnallisiksi puheenvuoroiksi ja kannanotoiksi. Näkökulmat sisältävät paitsi uutta tietoa nuorista, myös politikkaan ja käytännön toimintaan suunnattuja ehdotuksia. Näkökulma tarjoaa tutkimustietoa yhteiskunnallisen keskustelun tueksi ja paremman maailman rakentamiseksi.

Näkökulman kirjoittajana voi toimia yksittäinen tutkija tai tietyn tutkimusintressin jakava tutkijaryhmä. Näkökulmien aiheet ja teemat nousevat esimerkiksi Nuorisotutkimusverkoston tutkimushankkeiden pohjalta tai ajankohtaisista yhteiskunnallisista kysymyksistä. Näkökulmat julkaistaan Nuorisotutkimusseuran verkkosivuilla osoitteessa www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma.

Näkökulma-kirjoitusten sarjan avaa Nuorisotutkimusverkoston tutkijoiden Tiia Laukkasen ja Marja Peltolan sekä tutkimusjohtaja Leena Suurpään ajankohtainen analyysi nuorisoa, nuoruutta ja sukupolvikysymyksiä koskevien teemojen esiintulosta eduskuntapuolueiden vaaliohjelmissa. Sarja jatkuu ensi viikolla Riikka Taavetin, Katarina Alangon ja Lotte Heikkisen sateenkaarinuorten hyvinvointia käsittelevällä Näkökulmalla. Sen innoittajana on toiminut Nuorisotutkimusverkostossa vuosina 2012–2014 toteutettu Hyvinvoiva sateenkaarinuori -tutkimushanke.

Sarjan aloittava Näkökulma Nuoruus vaaliohjelmissa: toimenpiteitä, vaan ei toimintaa, on liitteenä ja löytyy yllä mainitusta verkkosivuosoitteesta.

VTM, tutkija Tiia Laukkanen
tiia.laukkanen@nuorisotutkimus.fi

VTT, tutkija Marja Peltola
marja.peltola@nuorisotutkimus.fi

VTT, dos., tutkimusjohtaja Leena Suurpää
leena.suurpaa@nuorisotutkimus.fi

Nuorisotutkimusseura ry on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.