Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Nuorille isompi eläkekarttuma

Nuorille isompi eläkekarttuma

Julkaistu: 30.01.2014 klo 11:44
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Työmarkkinajärjestöjen eläkeuudistusneuvottelut ovat alkamassa, ja ne on tarkoitus saada päätökseen syksyyn mennessä. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mielestä neuvotteluissa on syytä miettiä vakavasti vaihtoehtoa, että alle kolmikymppisille työeläkettä karttuisi nykyistä isomman prosentin mukaan.

- Työuran alussa palkat ovat pieniä ja nuorilla on osa-aikaisuuden lisäksi monenlaisia katkoja pätkä- ja silpputöiden välillä. Työelämän pirstaloituminen ja epävarmuus koskettaa ennen muuta nuoria, ja he tarvitsevat lupauksen siitä, että heille karttuu oikeudenmukainen eläke, toteaa Selin.

Pirstoutunut työura haastaakin neuvoteltavana olevan eläkeuudistuksen. Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta on puhuttu paljon ja monessa yhteydessä.

- Meidän nykyisten päättäjien pitää tuntea vastuumme siitä, että myös nuoret saavat aikanaan kunnollisen eläketurvan, vetoaa Selin.

PAMin edustamilla aloilla työskentelevistä palkansaajista noin joka neljäs on alle 25-vuotias ja 35 prosenttia muussa kuin kokoaikaisesti vakituisessa työsuhteessa. Muilla toimialoilla työskentelevistä tuohon ikäryhmään kuuluu yksi kymmenestä ja kokoaikaisten työsuhteiden osuus on selkeästi suurempi.

Paluu tulevaisuuteen -kiertue Jyväskylässä

PAMin puheenjohtajisto kiertää kuudellatoista paikkakunnalla keskustelemassa palvelualojen ja PAMin tulevaisuudesta. Tänään torstaina 30.1. kiertue saapuu Jyväskylään, kun puheenjohtaja Ann Selin on johdattelemassa tulevaisuuskeskustelua kaikille avoimessa tilaisuudessa Sokos Hotel Alexandrassa klo 18.00.

Lisätietoja kiertueesta saa hallintopäällikkö Miia Järveltä, puh. 044 344 1585, tai verkkopalvelusta www.pamintulevaisuus.fi.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki