Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » MLL: Hallituksen ehdotus kotihoidontuesta kurittaa perheitä ja lisää kustannuksia

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Julkaistu: 30.08.2013 klo 12:14
Julkaisija: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Hallitus ehdottaa kotihoidontuen jakamista tasan molemmille vanhemmille.  Tasavertainen vanhemmuus on kannatettava tavoite, samoin vanhempien työllistymisen tukeminen. Näitä tavoitteita ei kuitenkaan edistetä ratkaisuilla, jotka eivät ota huomioon perheiden erilaisia tilanteita ja todellisia taloudellisia mahdollisuuksia.

Kotihoidontuen leikkaaminen vaikeuttaa jo ennestään vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevien perheiden asemaa.

Kotihoidontuen rajaaminen ei tuo äideille töitä. Perheissä, joissa äidillä ei esimerkiksi opiskelun tai pätkätöiden takia ole työpaikkaa, johon palata, tukiajan puolittaminen tarkoittaa siirtymistä työttömyysetuuksien ja toimeentulotuen piiriin.

Äitien kotihoidontukiajan puolittaminen johtaa todennäköisesti myös siihen, että lapset menevät nykyistä pienempinä päivähoitoon. Tämä tarkoittaa päivähoidon tarpeen kasvua ja  lisää julkisen talouden kustannuksia.  Päivähoidon kustannukset ovat merkittävästi korkeammat kuin kotihoidontuen kustannukset. Ehdotus ei vähennä,  vaan lisää julkisen talouden kestävyysvajetta.

Hallitus leikkaa kuntien valtionosuuksia. Jo ennestään talousvaikeuksista kärsivillä kunnilla ei ole valmiutta vastata lisääntyvään päivähoitotarpeeseen ja tarjota lapsille laadukasta varhaiskasvatusta.  Jo valmiiksi täydet päiväkodit täyttyvät entisestään ja ryhmäkoot kasvavat.  Pienten lasten tarvitsema yksilöllinen hoiva ja kasvatus eivät toteudu.

Perheiden tilanteet vaihtelevat ja lapsilla on erilaisia, kehitykseen liittyviä tarpeita. Ehdotus  kaventaa perheiden mahdollisuutta  valita lapselleen sopivin hoito.  Hoidon aloittaminen alle 2-vuotiaana ei ole kaikkien lasten kehityksen kannalta paras ratkaisu.

Isät ovat keskimäärin parempituloisia kuin äidit, mikä ohjaa perheen valintoja. Isän jääminen kotiin 337 euron kotihoidontuen turvin on usein liian iso lovi perheen taloudelle, eikä siksi realistinen vaihtoehto, varsinkaan suurissa asutuskeskuksissa, joissa  asumismenot ovat jatkuvasti kallistuneet.

Hallituksen tulee arvioida ehdotuksen lapsivaikutukset ja julkaista ehdotuksen taustalla olevat taloudelliset laskelmat.

• Mirjam Kalland, pääsihteeri p. 050 598 8133
  • Esa Iivonen, asiantuntijalakimies p. 050 411 1562
  • Liisa Partio, viestintäjohtaja p. 040 580 8984

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin, vaikuttava, valtakunnallinen kansalaisjärjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyväksi. Edistämme lasten perusturvallisuutta, hyvinvointia ja tervettä kehitystä - jokaisen lapsen oikeutta hyvään ja onnelliseen lapsuuteen. Keskusjärjestön lisäksi MLL:oon kuuluu 10 piirijärjestöä ja 566 paikallisyhdistystä, joissa on yli 93 000 jäsentä.