Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Luonnonsuojeluliitto tyrmistynyt YM:n luonto-osaston lakkauttamisesityksestä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto tyrmistynyt YM:n luonto-osaston lakkauttamisesityksestä

Julkaistu: 04.03.2015 klo 07:09
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto tuomitsee jyrkästi tiedot, joiden mukaan ympäristöministeriön luonto- ja ympäristöosasto aiotaan siirtää osaksi YM:n rakennetun ympäristön osastoa. YM:n johtoryhmän esitys on perjantaina ministeriön yt-komitean käsiteltävänä. Suunnitelma merkitsisi toteutuessaan luonnonsuojeluasioiden alistamista rakentamiselle, asumiselle ja kaavoitukselle. Se olisi vakava uhka valtion ohjaamalle suojelutyölle sekä luonnon virkistyskäytön puolustamiselle.

YM:n johtoryhmän esityksessä ministeriön pääosastojen lukumäärä karsittaisiin nykyisestä kolmesta kahteen. Ensimmäisessä osastossa käsiteltäisiin rakentamista, asumista, aluesuunnittelua, luonnonsuojelua ja luonnon virkistyskäyttöä. Toisessa osastossa puolestaan ympäristönsuojelua ja vesiasioita sekä luonnonvarojen kestävää käyttöä.

”Ympäristöhallintoon kohdistettu raju säästövaatimus on tuore osoitus luonnonsuojelun alennustilasta nykyhallituksen aikana. Se on jatkoa soidensuojelun täydennysohjelman vesittämiselle, jätevesiasetuksen toimeenpanon lykkäämiselle sekä normien purkutalkoille, jossa luonto on saanut väistyä talousintressien tieltä. Ilman luontoa meillä ei ole myöskään talouskasvua. Se pitäisi hallituksenkin ymmärtää”, toteaa puheenjohtaja Risto Sulkava Suomen luonnonsuojeluliitosta.

”Metsissä ja soilla tapahtuvat muutokset vaikuttavat myös vesien tilaan. Maaekosysteemien suojelun erottaminen muusta luonnon- ja ympäristönsuojelusta sekä luonnonvarojen käytöstä osoittaa täydellistä ymmärryksen puutetta ekosysteemien toiminnasta, jolle ekosysteemipalvelutkin perustuvat”, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton varapuheenjohtaja Sirkku Manninen.

Luonnonsuojeluliiton mielestä on merkillistä, että luontoympäristöosastoa ollaan lakkauttamassa juuri ennen hallituskauden päättymistä.

”Jos kahden osaston malliin halutaan säästösyistä mennä, loogista olisi yhdistää luonto- ja ympäristöosastot. Pienen luonto-osaston alistaminen suurelle asunto-osastolle  näyttää tarkoitushakuiselta. Suomi on nyt astumassa askeleen kohti taantumusta, toivottavasti tämä ei ole askel kohti Venäjän mallia, jossa ympäristöministeriö lakkautettiin 1990-luvun puolivälissä. Länsimaissa vastaavaa ei ole tapahtunut”, Sulkava huomauttaa.

Ympäristöministeriön johtoryhmän esityksestä kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Liite:

Ympäristöministeriön johtoryhmän esitys organisaatiokaavioksi (PDF)

- Risto Sulkava, puheenjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050 5602113, risto.sulkava@sll.fi

- Sirkku Manninen, varapuheenjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 040 563 1546, sirkku.manninen@sll.fi

Matti Nieminen
Viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto