Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » LPY: Asiakas keskiöön sote-uudistuksessa

LPY: Asiakas keskiöön sote-uudistuksessa

Julkaistu: 26.03.2015 klo 09:29
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) on erittäin tyytyväinen, että keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon tulevasta rahoitusmallista saadaan nyt alkuun.

LPY on pitänyt koko ajan tärkeänä sitä, että soten rahoituksesta ja järjestämisestä voidaan keskustella samaan aikaan.

− Kun rahoitusmallit julkistettiin ennen vaaleja, niin nyt on mahdollista käydä paremmalla pohjalla poliittista keskustelua sosiaali- ja terveysalan tärkeästä kokonaisuudistuksesta. Uudistusta ei tarvitse tehdä kertarysäyksellä, mutta järjestämisen ja rahoituksen pitäminen yhdessä on välttämätöntä, sanoo LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Polttavimpana ongelmana LPY pitää perusterveydenhuollon katastrofaalisen pitkiä jonoja. Partanen muistuttaa ulkomaisista esimerkeistä, jotka kertovat, että jonoja on voitu purkaa nopeastikin.

− Tämä ei kuitenkaan onnistu julkista palvelutuotantoa paisuttamalla. Nyt on otettava askeleita, jotka kannustavat palveluntuottajia lisäämään palvelujen tarjontaa ja kilpailemaan keskenään. Näin on tapahtunut valinnanvapautta lisättäessä.

Partanen korostaa, että asiakkaiden valinnanmahdollisuuksia lisäämällä palveluntuottajat pakotetaan kilpailemaan sekä laadulla että tehokkuudella.

− Keskiössä on tällöin asiakas eivätkä hallinnon rakenteet ja byrokratia.

LPY:n mielestä uusia lakeja valmisteltaessa tulee taloudelliset ja toiminnalliset vaikutusarviot tehdä huolellisesti.

− Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa tehdä miljardi-investointeja sote-järjestelmään, jolla uudistukselle asetettuja tavoitteita ei saavuteta.

Partasen mielestä nykyiseen monikanavaiseen rahoitusjärjestelmään liittyvät ongelmat ovat ratkaistavissa.

– Siirtyminen yksikanavaisen rahoitusjärjestelmän suuntaan voisi olla perusteltua ainoastaan verorahoituksen osalta, arvioi Partanen.

Ismo Partanen
Lääkäripalveluyritykset ry (LPY)
ismo.partanen@lpy.fi

LPY on lääkäripalveluja tuottavien yritysten elinkeinopolittiinen edunvalvontajärjestö. Jäsenistöön kuuluu yksityisiä lääkäri-, hammaslääkäri-, sairaala-, laboratorio- ja kuvantamispalvelutoimintaa harjoittavia yrityksiä. www.lpy.fi