Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Laske tästä oppivelvollisuuden kustannukset!

Suomen Lukiolaisten Liitto

Laske tästä oppivelvollisuuden kustannukset!

Julkaistu: 28.03.2014 klo 07:00
Julkaisija: Suomen Lukiolaisten Liitto

Hallitus päätti kehysriihessään pidentää yleistä oppivelvollisuutta yhdellä vuodella ulottumaan myös toisen asteen opintojen ensimmäiseen vuoteen. Päätöksen mukaan uudistus maksaa enintään 15 miljoonaa euroa vuodessa. Suomen Lukiolaisten Liiton (SLL) laskelmien mukaan tämä ei riitä alkuunkaan kaikkiin pidentämisestä aiheutuviin kuluihin.

“Olemme tietenkin pettyneet hallituksen päätökseen. Tämä on kallis ja huonosti toimiva ratkaisu syrjäytymisen ehkäisyyn. Kun päätös on kuitenkin tehty, on varauduttava sen aiheuttamiin kustannuksiin. Oppivelvollisuuden pidentäminen on toteutettava täysin perustuslain mukaisella tavalla”, selostaa SLL:n puheenjohtaja Otto Ahoniemi.

Perustuslain mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen ja oppivelvollisuudesta säädetään lailla. Vakiintuneen laintulkinnan mukaan kaiken oppivelvollisuuden piiriin kuuluvan koulutuksen on oltava maksutonta. Myös pidemmistä koulumatkoista oppivelvolliselle koituvat kustannukset on katettava. Mikäli koulukyytejä ei voida järjestää, on oppivelvolliselle tarjottava majoitus ja täysihoito.

“Hallituksen päätös ei tarkoita vain peruskoulun päättävien nuorten velvollisuutta opiskella vuosi toisen asteen koulutuksessa. Se tarkoittaa myös yhteiskunnalle velvollisuutta kustantaa maksuton kouluvuosi yli 60 000 peruskoulusta valmistuvalle”, Ahoniemi jatkaa.

SLL:n laskelmien mukaan oppivelvollisuuden pidentämisestä aiheutuu yhteiskunnalle vähintään 60 miljoonan euron kustannukset vuosittain. Tämän tiedotteen liitteenä on oppivelvollisuuden hintalaskuri, josta jokainen voi itse laskea eri muuttujilla, paljonko maksuttoman kouluvuoden takaaminen kustantaa. Liitteenä on myös taustapaperi, jossa selostetaan eri muuttujien laskentaperusteet.

“Peräänkuulutamme avointa keskustelua. SLL:n laskelma on ainoa julkisuudessa esitetty avoin laskelma oppivelvollisuuden hintalapusta. Maan hallituksenkin olisi syytä kertoa, mihin sen esittämä kustannusarvio perustuu. Ei voi olla niin, että merkittäviä koulutuspoliittisia päätöksiä tehdään ilman kunnollisia laskelmia”, Ahoniemi haastaa.

>> Oppivelvollisuuslaskuri

>> Laskurin manuaali

Puheenjohtaja Otto Ahoniemi, 040 419 5707, otto.ahoniemi@lukio.fi

Koulutuspoliittinen asiantuntija Wiking Vuori, 044 566 9767, wiking.vuori@lukio.fi

"Suomen Lukiolaisten Liitto - SLL on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Vuonna 1985 perustettu SLL on 50 000 jäsenen voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla."