Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Kulttuurilehtien tukemiseen yli miljoona euroa

Kulttuurilehtien tukemiseen yli miljoona euroa

Julkaistu: 24.02.2010 klo 11:42
Julkaisija: Opetusministeriö

Opetusministeriö on myöntänyt reilu miljoonaa euroa tukea kulttuurilehdille. Tuesta 943 500 euroa myönnettiin suoraan 133 lehdelle ja 76 500 euroa kirjastoille kulttuurilehtien ostamiseen. Levikkitukea myönnettiin kolmelle taholle ja tukea verkkojulkaisujen tekemiseen kymmenelle taholle. Hakijoita oli kaikkiaan 157.

Hakijoista 29 lehdelle myönnettiin erityistä kehittämistukea. Tämän määrärahan turvin tuetaan muun muassa lehtien sisällöllistä kehittämistä, markkinoinnin tehostamista, juhlavuosijulkaisuja sekä www-sivujen kehittämistä.

Eniten tukea annettiin kulttuurilehtien kattojärjestö Kultti ry:lle, joka sai levikin tukemiseen 49 000 euroa. Teatteri-lehdelle myönnettiin 33 000 euroa, Taide-lehdelle 27 000 euroa, Voima-lehdelle 29 000 euroa ja Kaltio-lehdelle 26 000 euroa.

Opetusministeriö myöntää kulttuurilehtitukea Suomessa ilmestyville, pääsääntöisesti maksullisille, ei sanomalehtityyppisille lehdille, jotka ylläpitävät yhteiskunnallista keskustelua kulttuurista, tieteestä, taiteesta tai uskonnollisesta elämästä.

Avustusta voidaan myöntää kulttuurilehden kustantajalle kehittely-, toimitus-, painatus-, jakelu- ja kuljetuskustannusten peittämiseen, edellyttäen, että lehti ilmestyy säännöllisesti ja on ilmestynyt vähintään yhden vuoden ajan. Avustusta voidaan myöntää myös kulttuurilehtien levikin edistämiseen, verkkosivujen tai verkkolehden kehittämiseen sekä yhteistyö- ja muihin kehittämishankkeisiin koskien esimerkiksi lehtien toimittamista, markkinointia, myyntiä ja sisällöllistä kehittämistä sekä kansainvälistä yhteistyötä.

Opetusministeriö myöntää avustukset kuultuaan kulttuurilehtilautakuntaa.

Luettelo myönnetyistä avustuksista (pdf)

– ylitarkastaja Laura Mäkelä puh. 09-160 77025