Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Kulttuurihistoriallisesti arvokas Rapolan kartano tulee myyntiin

Senaatti-kiinteistöt

Kulttuurihistoriallisesti arvokas Rapolan kartano tulee myyntiin

Julkaistu: 22.03.2016 klo 10:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt myy Valkeakoskella sijaitsevan Rapolan kartanon tarjouskilpailulla. Myyntiin tulee kaikkiaan 15 erilaista rakennusta sekä patsaspuisto. Päärakennuksen lisäksi kiinteistökokonaisuuteen kuuluu mm. navetta, parviaitta, puimala, kauramakasiini, sikala sekä 4,64 hehtaaria maata.  Puurakenteisen päärakennuksen vanhimmat osat ovat vuodelta 1813, mutta sen nykyhahmo on peräisin vuonna 1923 toteutetuista muutostöistä. Rakennuksen alla oleva kivirakenteinen holvikellari on ajoitettu 1600–1700-luvuille. Karjapihaa reunustava komea kivinavetta on rakennettu 1860-luvulla.

1500-luvulla perustettu Rapolan kartanon tila sijaitsee Valkeakoskella kauniissa harjumaisemassa Rapolan linnavuoren juurella. Rapolan omistajasuvut ovat olleet paikallisesti merkittäviä vaikuttajia. Rapola kuului 1700-luvulta 1800-luvun puoliväliin Svinhufvud-suvulle, ja kartano on presidentti P. E. Svinhufvudin (s. 1861) synnyinkoti.

Rapolan kartano tuli Museoviraston omistukseen vuonna 1993, jolloin perustettiin työryhmä tutkimaan kohteen korjaustarpeita ja tulevaa käyttöä. Kuntoarvion perusteella suunnitellut korjaustyöt aloitettiin vuonna 1995 kivinavetasta. Vuonna 2014 Rapola siirtyi Senaatti-kiinteistöjen hallintaan.

Rapolalle haetaan nyt uutta omistajaa ja sen myötä uutta käyttöä. Omistajan tulee kyetä huolehtimaan historiallisesta kohteesta sen suojeluarvot ja -tavoitteet huomioon ottaen. Tavoitteena on, että uusi omistaja voisi pitää mahdollisuuksien mukaan rakennukset osin tai kokonaan myös yleisölle avoimessa käytössä. Ostajan tulee esittää selvitys, että kykenee taloudellisesti vastaamaan kohteen ylläpidosta ja korjauksista pitkälläkin aikavälillä sekä näkemys siitä, miten nämä kulut on tarkoitus rahoittaa. Senaatti-kiinteistöt pidättää täyden oikeuden hyväksyä ja hylätä tarjoukset oman kokonaisarvionsa perusteella.

Rapolan virallinen myynti alkaa keskiviikkona 30.3.2016, jolloin tarkempi myyntimateriaali on saatavissa www.senaattimyy.fi –sivustolla.

Senaatti-kiinteistöt, myyntipäällikkö Kari Kervinen, p. 0205 811 864
kari.kervinen@senaatti.fi

Senaatti-kiinteistöt on valtion työympäristö- ja toimitila-asiantuntija, joka keskitetysti vastaa myös valtion kiinteistövarallisuuden myynneistä.  Valtion toimintatavan mukaisesti kiinteistöt myydään julkisella tarjouskilpailulla. Historiallisesti arvokkaissa kohteissa painotetaan kauppahinnan lisäksi myös muita näkökulmia, kuten suojelunäkökohtia ja riittäviä resursseja kohteen hoitamiseksi sen arvoa vaativalla tavalla. Myytäviin kohteisiin voi tutustua osoitteessa www.senaattimyy.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon