Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Koulutusvaiheessa oleva Tullin huumekoira paljasti suuren marihuanaerän Helsingin Vuosaaressa

Tulli

Julkaistu: 10.12.2013 klo 12:00
Julkaisija: Tulli

Vielä peruskoulutuksessa ollut Tullin huumekoira Silja paljasti yli 40 kilon marihuanan salakuljetusyrityksen. Takavarikoidun huumausaine-erän katukauppa-arvo on noin 850 000 euroa. Marihuana oli todennäköisesti tarkoitettu pääkaupunkiseudun alueelle.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun Tulli tarkasti huumekoira Siljan merkkaaman belgialaisen matkailuauton marraskuussa 2013 Vuosaaren satamassa. Tulli takavarikoi autosta yli 40 kiloa marihuanaa. Takavarikoidut huumausaineet oli kätketty matkailuauton rakenteisiin tehtyihin kätkötiloihin. Esitutkinnassa on selvinnyt, että marihuana tuotiin Belgiasta Saksan kautta Suomeen.

Tullin läpivalaisutekniikan ja huumausaineiden etsintään koulutetun koiran hyödyntäminen mahdollistivat huumausaineiden löytymisen.

Asian johdosta on rikoksesta epäiltynä kuulusteltu yhteensä kahta henkilöä ja heidät molemmat on vangittu Helsingin käräjäoikeudessa.

Esitutkinta asiassa on vielä kesken ja asia siirtyy syyteharkintaan vuoden 2014 alkupuolella

Tulliylitarkastaja Tero Virtanen p. 040 332 6967
Tulliylitarkastaja Ari Nieminen p. 040 332 6946 (vain koiratoimintaan liittyen)

Videomateriaalia saatavissa tiedottaja Tiia Sulander-Seppäseltä, tiia.sulander-seppanen@tulli.fi, p. 040 332 6193

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama keskusvirasto. Tulli toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki