Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Kotiryssät - Suomalaista suhdetoimintaa neuvostoaikaan, ilmestyy viikolla 40

Minerva Kustannus Oy

Kotiryssät - Suomalaista suhdetoimintaa neuvostoaikaan, ilmestyy viikolla 40

Julkaistu: 17.09.2014 klo 07:00
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Heikki Saari: KOTIRYSSÄT - Suomalaista suhdetoimintaa neuvostoaikaan

Mitä ja keitä olivat kotiryssät? Ohjailivatko he Suomen sisäpolitiikkaa? Syyllistyivätkö kotiryssän hyysääjät maanpetokseen tai vakoiluun? Heikki Saaren teos valottaa näitä ja monia muita kauan vaiettuun ilmiöön liittyviä kysymyksiä.
Kirja avaa oven kotiryssien salattuun maailmaan ja pyrkii asettamaan tämän ilmiön historiallisiin ja poliittisiin kehyksiinsä.
Kun valvontakomissio jätti Suomen, ryhdyttiin jälleenrakentamaan maata. Syntyi kertomus sodanjälkeisestä Suomesta, joka yritti kylmän sodan oloissa selviytyä idän ja lännen välissä. Kotiryssät ovat yksi osa sitä tarinaa.
Neuvostoliitto halusi vaikuttaa Suomeen, joten Neuvostoliiton edustajat alkoivat luoda henkilökohtaisia yhteyksiä suomalaisiin poliitikkoihin ja talouselämän vaikuttajiin. Vaikutusvaltaiset suomalaiset saivat oman kotiryssänsä, ja he olivat siitä suorastaan ylpeitä. Kekkosella ja suojelupoliisin päälliköllä Seppo Tiitiselläkin oli oma kotiryssänsä, legendaarinen Viktor Vladimirov.
Kirja perustuu suomalaisten poliitikkojen ja talousvaikuttajien haastatteluihin sekä muuhun lähdeaineistoon.

Heikki Saari on helsinkiläinen vapaa toimittaja ja tietokirjailija. Hän on pitkän linjan journalisti, joka on työskennellyt sekä sanoma- että aikakauslehdistön palveluksessa. Politiikan toimittajana hän on toiminut vuosina 1996–2013. Nykyisin hän on vapaa toimittaja ja kirjailija. Saari on kirjoittanut useita kirjoja mm. iltapäivälehtien historiasta ja mediajahdeista sekä henkilökuvat Eero Heinäluomasta ja Jacob Södermanista.

ISBN/EAN 978-952-312-015-0
Luokka 92
Ssidottu, suojapaperi, 300 s.
Ilmestyy viikolla 40

Lue lisää: Kotiryssät

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja kansikuvat:

Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi

Jorma Mahlanen | 044-5678072 | jorma.mahlanen@minervakustannus.fi

Minerva Kustannus Oy julkaisi ensimmäisen kirjansa vuonna 1991. Vuosien mittaan olemme kasvaneet valtakunnalliseksi yleiskustantajaksi. Painotamme kustannusohjelmassamme tietokirjallisuutta, mutta julkaisemme myös tasokasta kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki