Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Kokoomusopiskelijat: Laittomien lakkojen vahingonkorvausvelvollisuus vastaamaan todellisia kansantaloudellisia menetyksiä

Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry

Julkaistu: 11.06.2014 klo 17:33
Julkaisija: Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry

Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta paheksuu voimakkaasti Suomen satamat seisauttanutta AKT:n järjestämää ahtaajien lakkoa. Voimassa oleva työehtosopimus on voimassaoleva sopimus, yksittäinen paikallinen riita luottamusmiehen ja yrityksen välillä ei oikeuta valtakunnalliseen työtaisteluun.

"Meillä on olemassa kolmikantainen neuvottelujärjestelmä juuri siksi, että saadaan työrauha, eivätkä yksittäiset riidat vaaranna koko maata. Tätä eivät kuitenkaan AKT:n herrat tunnu muistavan. Mikäli työntekijäpuolella ei ole halua sitoutua kolmikannan pelisääntöjä niin silloin on syytä miettiä tulisiko kolmikannasta luopua", sanoo Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Lahti.

Kyseessä on laiton lakko, mutta joka tapauksessa kyseessä on ns. poliittinen yhden päivän lakko. AKT:n viralliset selitykset ovat vähintäänkin ontuvia, lakon virallisena syynä pääluottamusmiehen “uhkailu” venäläisen varustamon toimesta. Venäläiseen laivaan kohdistunut sulku on vielä perusteltu, vastaavat tilanteet ovat toistuneet kyseessä olevan varustamon kanssa jo useasti.

Suomalainen vienti ja talous kärsivät ay-liikkeen mielivaltaisesta toiminnasta. Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan taloudelliset tappiot ovat 10 miljoonaa, puhumattakaan lommosta Suomen maineeseen luotettavana tavarantoimittajana. Tämä ei ole reilua suomalaisia työnantajia ja yrityksiä kohtaan ja viime kädessä veronmaksajat tämänkin laskun maksavat.

Veronmaksajat kaiken kukkuraksi rahoittavat laittomia työtaisteluita, joilla vahingoitetaan Suomen mainetta ja taloutta, sillä työmarkkinajärjestöjen verovähennysoikeudella tällainen toiminta mahdollistetaan. Kokoomusopiskelijat esittää, että tällaisissa tilanteissa ammattiliitoille määrätään kunnollinen korvausvelvollisuus, joka tuntuisi merkittävästi lakkokassoissa.

Kokoomusopiskelijat kyseenalaistaa myös lakon todelliset motiivit: “AKT on useaan otteeseen kritisoinut kokoomuksessa esiintyviä puheita ay-liikkeen verovähennysoikeuden poistamisesta, ei ole sattumaa, että tällainen tarpeeton voimannäyte sattuu juuri samalle viikolle kokoomuksen puoluekokouksen kanssa” Lahti näpäyttää.

Daniel Lahti, daniel.lahti@kokoomusopiskelijat.fi, p. 044 7760 773