Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Kilpailukykyä kuntiin palvelusta tinkimättä

Kilpailukykyä kuntiin palvelusta tinkimättä

Julkaistu: 21.10.2008 klo 08:43
Julkaisija:

Kunnissa tarvitaan laadukkaita palveluja, vaan ei hinnalla millä hyvänsä. Oulun kaupunki on ensimmäisten joukossa hakenut ratkaisua tilaaja-tuottaja-ajattelusta. Oululaiset tietävät kuinka muuttua, kun tavoitteena on taloudellisesti järkevä toiminta, jossa ei tingitä asiakaspalvelusta, työhyvinvoinnista eikä demokratiasta.

Työterveyslaitoksen julkaisemassa "Kunnantalolta kilpakentille" - uutuuskirjassa Työterveyslaitoksen konsultit, tutkimusprofessori Pekka Huuhtanen ja aluejohtaja Olli Punnonen kertovat Oulun kehitystarinan. Heidän asiantuntemuksensa auttoi osaltaan etenemistä ideasta toteutukseen.

– Kun muutokseen lähdetään, se kannattaa tehdä hyvin! Toisen kokemuksesta pitäisi ottaa oppia, korostaa Pekka Huuhtanen. – Tässä kirjassa tarjoamme yhden näkökulman ja toteutustavan muutokseen, mielestämme erittäin ajankohtaisen. Rohkenemme väittää sen koskettavan suoraan tai välillisesti jokaista kuntaa, eri asemassa olevia kuntatyöntekijöitä ja kuntalaisia.

Merkittävä haaste ovat nopeat muutokset: organisaatiot ovat heittäytyneet kilpailuun, jossa pyritään yhä joustavampaan toimintaan, kun vastataan asiakkaiden tarpeisiin ja muuttuviin markkinoihin. Teknologia kehittyy ja osaaminen vaatii päivittämistä. Nykyaikaista elämää pidetään entistä vaikeaselkoisempana, notkeampana, nopeampana ja projektimaisempana.

Tapa, jolla kehittämistä viedään eteenpäin, on ratkaiseva. Julkishallinnon organisaatioita syytetään toisinaan yksityisiä yrityksiä jäykemmiksi ja perinteisimmiksi. Oulun kokemukset osoittavat luutuneet käsitykset vääriksi: kunnan palvelut eivät ole byrokraattisia eivätkä kasvottomia, vaan asiakkaan tarpeet otetaan huomioon.

Julkaisu: Kunnantalolta kilpakentille – Oulun ydinkunta-palvelukuntamallin synty
Pekka Huuhtanen ja Olli Punnonen
Työterveyslaitos 2008. 106 s., 22 €

Myynti ja arvostelukappaleet: TTL-Kirjakauppa, puh. 030 474 2543, sähköposti kirjakauppa@ttl.fi