Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Kiinalaisia investointeja hakeva Golden Bridge osaksi Finproa

Kiinalaisia investointeja hakeva Golden Bridge osaksi Finproa

Julkaistu: 02.04.2015 klo 15:21
Julkaisija: Helsinki Business Hub

LEHDISTÖTIEDOTE

1.4.2015, Helsinki

Helsingin seudun elinkeinoyhtiö Greater Helsinki Promotion (GHP) ja Finpro ovat allekirjoittaneet sopimuksen liiketoimintakaupasta, jolla GHP:n kiinalaisia investointeja Suomeen hakeva CFGB China-Finland Innovation Center Oy (Golden Bridge) siirtyy Finpron omistukseen 1.4.2015. GHP jatkaa kiinalaisinvestointien edistämistä seudulle yhdessä Finpron kanssa. Kaupan taustalla on Golden Bridgeä rahoittaneen työ- ja elinkeinoministeriön päätös keskittää kansallinen invest in -toiminta Finproon.

Vuodesta 2011 toimineen Golden Bridgen avulla Suomeen on saatu yhteensä 120 M€ kiinalaisia investointeja, mm. Huawein T&K -keskus ja Zhong Guan Cun -tiedepuiston sijoittuminen Espooseen. Kotiutettujen investointien ohella on kehitetty Golden Bridge -toimintamalli, jolla Finpron Kiinan invest in -toiminnat tullaan jatkossa toteuttamaan. Vaikka Golden Bridge -toimintamalli on kehitetty osana Helsingin seudun elinkeinoyhtiötä, on toiminnan fokus ollut koko ajan kansallinen.

- Kiinalaiset investoinnit Suomeen ovat lähteneet selvään nousuun. Me olemme tuoneet Suomeen reilut kymmenen yritystä ja n. 120 M€, kun ennen  toiminnan käynnistämistä kiinalaisten investoinnit Suomeen olivat yhteensä 10 M€. Kasvuvauhti näyttää kiihtyvän edelleen, tämänhetkisten asiakkuuksiemme investointipotentiaali on 500 M€, kertoo Golden Bridge -toimintaa vetänyt Marko Vänskä.

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Ulkomaisten investointien hankinta vahvistuu Golden Bridge -toimintamallin myötä.

- Golden Bridge -toimintamalli vahvistaa Kiina-toimintaamme  ja Suomen Kiinaan kohdistuvan invest in -toiminnan resursseja. Tämä hyödyttää laajalti alueellisia elinkeinoaktiviteetteja ja alueellisia kehitysyhtiöitä Suomessa, joiden kanssa kehitämme yhteistyötä edelleen, sanoo Finpron toimitusjohtaja Markus Suomi.

- Invest in -toiminnan keskeinen tavoite kansallisella tasolla on kasvattaa Suomeen tulevia ulkomaisia investointeja ja saavuttaa EU-maiden keskitasoa. Tämän tavoitteen saavuttamisessa Kiinasta tulevilla investoinneilla on suuri merkitys, Suomi sanoo.

GHP on tehnyt aktiivista työtä Kiina-suhteiden rakentamiseksi vuodesta 2008.  Toiminnalla on ollut varhaisesta vaiheesta saakka sekä Suomen että Kiinan tasolla myös valtion vahva tuki:  maaliskuussa 2010 Kiinan kauppaministeriö (MOFCOM) ja Suomen työ- ja elinkeinoministeriö allekirjoittivat aiesopimuksen innovaatio- ja high tech -yhteistyön kiihdyttämisestä Kiinan ja Suomen välillä. Sopimuksen toimeenpanona perustettiin China-Finland Innovation Center Oy Golden Bridge, joka toimi ensin GHP:n tytäryhtiönä ja sitten osana GHP:n perustoimintaa.

- Pääkaupunkiseudun kaupungit arvioivat jo vuonna 2008, että investointivirrat Kiinasta Suomeen ovat avautumassa, ja lähdimme siksi vahvalla panostuksella kehittämään tätä toimintaa. On hienoa nähdä, että kehittämämme toimintamalli otetaan osaksi kansallista toimintaa – tällaista kehitystyötä jatkamme nyt myyntityön ohella muilla toimiala- ja kohdemarkkinafokuksilla, kertoo GHP:n hallituksen puheenjohtaja, Helsingin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.

Marko Vänskä, johtaja, Golden Bridge, +358 50 588 5856

Markus Suomi, toimitusjohtaja, Finpro, +358 50 511 7337

Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, +358 40 512 1375

Marja-Liisa Niinikoski, toimitusjohtaja, Greater Helsinki Promotion, +358 40 538 4541

Greater Helsinki Promotion Oy Ltd on Helsingin seudun elinkeinoyhtiö, joka edistää ulkomaisten yritysten sijoittumista sekä innovaatiovetoisten yritysten kasvua ja kehittymistä Helsingin seudulla. Yhtiön omistavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit sekä Uudenmaan liitto.
Yhtiö käyttää markkinointinimeä Helsinki Business Hub. www.helsinkibusinesshub.fi