Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Kestävä kehitys etsii taas Rion henkeä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Kestävä kehitys etsii taas Rion henkeä

Julkaistu: 12.06.2012 klo 15:48
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Rio de Janeirossa alkaa keskiviikkona 13.6. viimeinen valmistelukokous ennen ensi viikolla 20.-22.6. pidettävää YK:n kestävän kehityksen Rio+20 -huippukokousta. Jouni Nissinen Suomen luonnonsuojeluliitosta osallistuu huippukokoukseen Suomen delegaatiossa.

Nissinen arvioi, että Rion kokouksen tärkeimpiä kysymyksiä ovat ympäristön näkökulmasta haitallisten fossiilipolttoaineiden tukien lakkauttaminen. Keskeisiin kysymyksiin kuuluu maailmanlaajuisen kansalaisten ympäristötiedonsaantia ja ympäristöoikeutta koskevan sopimuksen synnyttäminen. Riosta odotetaan myös päätöksiä kansainvälisten kestävän kehityksen tavoitteiden valmistelusta. Nämä tavoitteet (Sustainable Development Goals, SDG) luotaisiin jatkoksi YK:n työhön kymmenen vuotta vaikuttaneille vuosituhannen kehitystavoitteille.

"YK:n kestävän kehityksen hallinnon hienous on, että maailman maat kokoontuvat tekemään yksimielisiä päätöksiä kaikista luonnon elinvoimaisuuteen ja ihmisten hyvinvointiin vaikuttavista elämänalueista. Näitä ovat esimerkiksi lisääntymisterveyden parantaminen, kestävän kaivostoiminnan lähtökohdat ja uusiutuvien energiamuotojen edistäminen", Jouni Nissinen kertoo.

Vuoden 1992 kokouksessa Riossa onnistuttiin sopimaan globaalisti elintärkeistä ilmasto-, biodiversiteetti- ja aavikoitumissopimuksista.

YK:n kestävän kehityksen prosessia on sittemmin moitittu tehottomaksi keskustelukerhoksi. Neuvottelujärjestelmä on silti synnyttänyt lukuisia, käytäntöön saatettuja tärkeitä sopimuksia muun muassa kemikaaleista ja vaarallisista jätteistä.

Nyt rakennetta ollaan muokkaamassa entistä tehokkaammaksi vahvistamalla kansalaisyhteiskunnan ja liike-elämän roolia sekä YK:n ympäristöhallinnon lisärahoituksella. Rion kokouksen asialistalla on myös sopimus yritysten yhteiskuntavastuun noudattamisesta ja raportoinnista.

Tausta:

Rio+20 -nimellä viitataan YK:n vuoden 1992 ympäristön ja kehityksen maailmankonferenssiin Rio de Janeirossa. Kokous on noussut lähes myyttiseen asemaan ainutlaatuisen onnistuneena ympäristön tilaa käsitelleenä huippukokouksena.

Jouni Nissinen on seurannut Suomen luonnonsuojeluliiton edustajana Rio+20 -kokouksen valmistelua vuodesta 2010 alkaen. Hän osallistui jo vuonna 2002 Johannesburgissa YK:n kestävän kehityksen huippukokoukseen. Nissinen osallistuu nyt huippukokoukseen Suomen delegaatiossa virallisena tarkkailijana. Hän toimii samalla kokouksen kansalaisjärjestöryhmässä ja raportoi Suomeen kokouksen edistymisestä.

- Jouni Nissinen, suojelupäällikkö, puh. +358 40 828 1881, jouni.nissinen@sll.fi (Rio de Janeirossa, aikaero -6 tuntia Suomeen verrattuna)
- Eero Yrjö-Koskinen, toiminnanjohtaja, puh. 050 347 8778, eyk@sll.fi
- Seuraa Rion kokousta SLL:n twitterissä: http://twitter.com/luonnonsuojelu