Tulli

Kansainvälinen operaatio johti laittomien lääkkeiden ja lääkeväärennöksien takavarikointiin tai haltuunottoon noin 30 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvosta

Julkaistu: 26.05.2014 klo 12:53
Julkaisija: Tulli

Seitsemättä kertaa lääkkeiden laitonta nettikauppaa ja lääkeväärennöksiä vastaan järjestetyn kansainvälisessä Pangea VII -operaation yhteydessä pidätettiin 237 henkilöä ja takavarikoitiin tai haltuun otettiin lähes yhdeksän miljoonaa erilaista lääkettä joiden arvo oli noin 30 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Operaatiossa oli mukana 111 maata.

Suomi osallistui Pangea-operaatioon viidennen kerran. Suomessa operaatioon osallistuivat Tulli ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea. Viikon pituisen operaation aikana Tulli haltuunotti tai takavarikoi Suomessa 48 lääkelähetystä, joista rikostutkintaan johti 14. Yhteensä Tulli haltuunotti tai takavarikoi 3 467 tablettia tai lääkekapselia.

‒ Lääkkeiden hankkiminen laittomista internetapteekeista on jatkuva huolen aihe. Ensituntumalta useat laittomien myyjien verkkosivut tuntuvat vakuuttavilta ja näyttävät taidokkaasti tehdyiltä. Sivuilla korostetaan muun muassa tuotteiden laatua, hintaa ja hankinnan vaivattomuutta. Kuluttajaa yritetään saada tekemään ostopäätös jo etusivulta. Laittomien nettiapteekkien kääntöpuoli on kuitenkin musta: rikollisen toiminnan tukemisen lisäksi laittomien lääkkeiden ostaja aiheuttaa itselleen vakavan terveysriskin. Laittomien lääkkeiden laadusta, sisällöstä ja turvallisuudesta ei ole mitään takeita, toteaa Fimean yliproviisori Sami Paaskoski

‒ Potenssilääkkeet muodostavat suuren osan Suomessa tehtävistä lääketakavarikoista. Osa tilatuista ja operaation yhteydessä haltuunotetuista lääkevalmisteista oli helppo tunnistaa tuoteväärennöksiksi. Suomessa takavarikoitiin Pangea VII -operaation yhteydessä myös reseptittä tilattuja antibiootteja, kertoo Tullin rikostorjuntapäällikkö Hannu Sinkkonen.

Lääkkeiden tilaaja saattaa syyllistyä rikokseen

Yksityishenkilöt voivat tilata internetistä lääkevalmisteita ETA-alueelta Suomeen edellyttäen, että lääkkeiden toimittaja on laillinen ja lääkevalmiste kyseisen maan viranomaisen hyväksymä. Reseptilääkettä tilatessa tilaajalla on oltava voimassa oleva resepti. Tilaaja vastaa aina näiden edellytysten täyttymisestä. Lääkkeiden hankkiminen postitse ETA-alueen ulkopuolelta on kiellettyä.

Pangea VII -operaation tulokset kansainvälisesti

Pangea VII -operaation yhteydessä tarkastettiin lähes 550 000 postilähetystä, joista yli 19 000 lähetystä haltuunotettiin tai takavarikoitiin. Operaation yhteydessä suljettiin yli 10 000 verkkosivustoa ja yli 9 000 verkkotunnuksen käyttö estettiin. Lisäksi yli 19 000 harhaanjohtavaa lääkemainosta poistettiin sivustoilta.

Tullin rikostorjuntapäällikkö Hannu Sinkkonen, p. 040 332 4389

Fimean yliproviisori Sami Paaskoski, p. 029 522 3237

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki