Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Järki voitti – Kollaja kesti

Järki voitti – Kollaja kesti

Julkaistu: 15.09.2016 klo 20:06
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto kiittää hallitusta Kollajan allashankkeen hautaamisesta. Liitto kannustaa hallitusta edistämään nyt virtavesien ja vaelluskalojen suojelua kalatie-kärkihankkeella.

"Hienoa, että järki voitti ja hallitus hautasi Kollajan altaan", sanoo Luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava. "Kollajan rakentamisen uudelleen esiinkaivaminen on ollut Pohjolan Voimalta törkeää jo päätettyjen asioiden uudelleenveivaamista. Nyt tuhohanke pitää lopullisesti unohtaa."

"Kun vaelluskaloille ja vesiluonnolle tuhoisa Kollajan hanke on nyt poissa päiväjärjestyksestä, on aika edistää hallituksen kalatie-kärkihanketta. Vesivoimaloiden lupia tulee lisäksi päivittää kalateiden ennallistamiseksi. Suomi ei kaipaa yhtään tuhottua virtavettä lisää, vaan runsaasti kunnostettuja kutualueita ja kalojen vaellusreittejä. Niissä voimayhtiöiden tulee pääsääntöisesti vastata aiheuttamistaan ympäristöongelmista."

- puheenjohtaja Risto Sulkava, puhelin 050 560 2113, risto.sulkava@sll.fi

Tapani Veistola