Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » IPR-riidat markkinaoikeuteen

IPR-riidat markkinaoikeuteen

Julkaistu: 27.03.2009 klo 09:11
Julkaisija:

Teollis- ja tekijänoikeuksia koskevien riita-asioiden käsittely keskitetään markkinaoikeuteen. Tämä yksi ipr-strategian tärkeistä, konkreettisista ehdotuksista. Hallitus päätti eilen teollis- ja tekijänoikeuksia eli IPR-oikeuksia koskevasta strategiasta. Se ulottuu vuoteen 2015 ja sisältää lähes 50 toimenpidettä.

Strategian tarkoituksena on huolehtia, että IPR-lainsäädäntö tukee innovaatiotoimintaa ja luovaa työtä myös tulevaisuudessa. Sen avulla myös kehitetään alan koulutusta, neuvontapalveluita ja asiantuntijapalveluita.

Markkinaoikeus oikea ratkaisija IPR-riidoissa

Elinkeinoelämä on jo pitkään toivonut, että riita-asioissa teollis- ja tekijänoikeuksien käsittely keskitettäisiin markkinaoikeuteen. Näin tapahtuukin 2012 mennessä.

Einkeinoelämän näkökulmasta tärkeä ehdotus on myös pk-yritysten neuvonnan lisääminen ja tehostaminen. Siten ne voivat kaupallistaa keksintöjä ja innovaatioita paremmin. Juridisen, taloudellisen ja teknisen koulutuksen kehittämistä Aalto-yliopistossa esitetään myös.

Täytäntöönpanosta huolehdittava

- Strategiassa esitetyt konkreettiset ehdotukset ovat hyviä. Nyt on huolehdittava, että ne pannaan toimeen mahdollisimman pian ja että täytäntöönpanoa seurataan, huomauttaa IPR-asiantuntija Riikka Tähtivuori EK:sta.

Miksi IPR-strategia?

IPR-oikeuksilla (Intellectual Property Rights) kuten patenteilla, tavaramerkeillä, mallioikeudella tai tekijänoikeudella, suojataan yritysten aineettomia oikeuksia. IPR:illä on erittäin suuri merkitys yrityksille voimakkaasti kilpailuilla toimialoilla.

IPR-strategia on osa kansallista innovaatiopolitiikkaa. Erityisesti huomiota kiinnitetään huomiota pk-yritysten mahdollisuuksiin käyttää ipr-oikeuksia suojaamaan aineetonta omaisuuttaan.

Lisää tietoja ipr-riita-asioista oikeusministeriön sivuilta
Lisää tietoja strategiasta TEM:in sivuilta