Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Frankfurtin kirjamessujen avajaispuhujaksi presidentti Niinistö

FILI - Finnish Literature Exchange Frankfurt

Frankfurtin kirjamessujen avajaispuhujaksi presidentti Niinistö

Julkaistu: 29.08.2014 klo 11:54
Julkaisija: FILI - Finnish Literature Exchange Frankfurt

Suomi on tänä vuonna teemamaana Frankfurtin kirjamessuilla, maailman suurimmassa kirja- ja media-alan tapahtumassa. Viisipäiväisten messujen avajaiset järjestetään 7. lokakuuta ja messut alkavat varsinaisesti keskiviikkona 8. päivä.

Suomen valtiovaltaa tapahtumassa edustaa tasavallan presidentti Sauli Niinistö puolisoineen. Presidentti Niinistö puhuu myös kirjamessujen avajaisissa. Suomen kaksi muuta avajaispuhujaa ovat varmistuneet jo aiemmin, kirjailija Sofi Oksanen ja koulutusasiantuntija, KT Pasi Sahlberg.

Matkansa aikana tasavallan presidentti tutustuu kirjamessuihin sekä Frankfurtin kaupungissa esillä olevaan suomalaiseen näyttely- ja muuhun kulttuuriohjelmaan.

Suomen FINNLAND. COOL. -sloganin alla kulkevan  teemamaahankkeen ytimessä on kirjallisuus, lukeminen sekä oppimisen ja koulutuksen merkitys. Messuille on varmistunut esiintymään jo kuusikymmentä suomalaiskirjailijaa, minkä lisäksi muita asiantuntijoita on parisenkymmentä. Suomen kirjallisuuden saksannoksia ilmestyy yli 130. Teemamaahanketta koordinoi kirjallisuuden vientiorganisaatio FILI.

FILI – Finnish Literature Exchange on kirjallisuuden asiantuntija- ja vientiorganisaatio, joka tukee kääntämistä, painattamista ja julkaisemista ja edistää kotimaisen kirjallisuuden tuntemusta maailmalla. Frankfurtin kirjamessut on maailman merkittävin kirja- ja media-alan tapahtuma, ja Suomi on messujen teemamaa vuonna 2014. FILI koordinoi Suomen suurinta kulttuurivientitapahtumaa, jota on valmisteltu yhteistyössä suomalaisten kustantajien ja muiden kirjallisuuden asiantuntijoiden kanssa.