Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » FPA sköter utkomststödsärenden i Vanda

Fpa

FPA sköter utkomststödsärenden i Vanda

Pressmeddelande.
Publicerad: 22.08.2016 kl. 12:15
Utgivare: Fpa

Från och med början av september tar Dickursby socialbyrå inte längre emot ansökningar om utkomststöd. Då börjar FPA-byråerna sköta den uppgiften.

Det grundläggande utkomststödet överförs i hela landet från kommunerna till FPA 1.1.2017. Det kompletterande och det förebyggande utkomststödet som beviljas enligt prövning kommer däremot kommunerna att ha hand om även i fortsättningen.

Vanda stad och FPA har redan under några år prövat på servicesamarbete inom utkomststödsärenden. I höst utvidgas det här samarbetsförsöket. Från och med 1.9.2016 tar Dickursby socialbyrå (adr. Konvaljvägen 11) inte längre emot ansökningar om utkomststöd. Den uppgiften överförs då till FPA-byråerna.

FPA ger personlig rådgivning och hjälper kunderna att göra en ansökan

Förändringen i förfarandet gäller ansökningar som görs på en pappersblankett. Den som vill ansöka om utkomststöd på nätet ska göra det precis som tidigare på adressen www.vantaa.fi/utkomststod.

Kunderna kan vända sig till alla FPA-byråer i Vanda. På FPA-byråerna får man personlig hjälp och rådgivning samt handledning i frågor som gäller hur man ska gå till väga när man ansöker om utkomststöd.

• FPA Dickursby, Konvaljvägen 5, 01300 Vanda
  • FPA Myrbacka, Kopparbergsvägen 25, 01600 Vanda
  • FPA Håkansböle, Galoppbrinken 6, 01200 Vanda
  • FPA Korso, Fjällrävsstigen 6, 01450 Vanda

De ansökningar om utkomststöd och de bilagor som lämnas in till FPA registreras samma dag i utkomststödssystemet i Vanda. Beslutet fattas hos Vanda stad. FPA tar också emot bilagor som lämnas in i efterhand.

Resultatet av försöket utnyttjas riksomfattande

Genom det här försöket mellan Vanda stad och FPA insamlas värdefull information om samarbetet mellan FPA och kommunerna i utkomststödsfrågor. Avsikten med försöket är att på förhand finslipa rutinerna så att överföringen av utkomststödet från kommunerna till FPA ska fungera så bra och smidigt som möjligt i hela landet vid årsskiftet.

Närmare information för medierna:
FPA, Chef för huvudstadsregionens kundserviceenhet Matti Kujala tfn 040 570 8752
Vanda stad, servicechef Virve Flinkkilä, tfn 040 0619354

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki