Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Finnpilotin iPad-sovellus mPilot edistää turvallisuutta

Finnpilot Pilotage Oy

Finnpilotin iPad-sovellus mPilot edistää turvallisuutta

Julkaistu: 21.04.2016 klo 10:40
Julkaisija: Finnpilot Pilotage Oy

Finnpilotin luotsit käyttävät iPadia ja omaa mobiilisovellusta työssään. Olemme ensimmäinen suomalainen yhtiö, jota Apple käyttää esimerkkinä iPadin käytöstä.

- Finnpilotin tavoitteena on koko ajan kehittää omaa toimintaa ja parantaa luotsauspalvelun laatua. Digitalisaatio tuo arvaamattomia hyötyjä myös luotsaukseen. Haluamme ottaa uutta teknologiaa käyttöön niin, että se aidosti hyödyttää asiakasta, työntekijää ja omistajaa, painottaa luotsausjohtaja Kari Kosonen.

Oman toiminnanohjaukseen tarkoitetun sovelluksen eli mPilotin rakentaminen alkoi kesäkuussa 2013 ja testikäyttöön ohjelma tuli Emäsalon luotsiasemalla syksyllä 2014. Tämän vuoden alussa sovellus on otettu käyttöön valtakunnallisesti. Kehitystyötä tehtiin yhdessä Finnpilotin henkilöstön ja suomalaisen ohjelmistoyritys Indagonin kanssa.

- Oli ensiarvoista, että oma henkilöstö on ollut sitoutuneesti mukana projektissa. Suomalaisen yrityksen kanssa työskentely oli myös tärkeää. Halusimme pienen ja ketterän toimijan, joka haluaa tehdä töitä juuri meille, sanoo Kosonen.

mPilot mahdollistaa luotsausprosessin reaaliaikaisen seurannan lisäksi laskutuksen nopeutumisen, lepoaikojen tarkan seurannan ja asiakaspalautteen keräämisen tehokkaasti ja kattavasti.

- Uuden tekniikan ja toimintatavan myötä Finnpilotin tehokkuus, luotsauksen tuottama turvallisuus ja luotsauksen tavoitteena oleva meriympäristön suojelun taso ovat parantuneet, toteaa Kari Kosonen.

- Tästä on hyvä jatkaa. Meillä on monen sadan vuoden perinne luotsauksesta Suomen karikkoisilla vesialueilla. Osaavalla henkilöstöllämme on kokemusta merenkulusta tuhansien vuosien edestä. Yhdistämällä nykytekniikka ja ihmisten osaaminen olemme valmiita hoitamaan työtämme ja uusiakin haasteita myös tulevaisuudessa.

luotsausjohtaja Kari Kosonen, kari.kosonen@finnpilot.fi, puh. +358 40 7414625

Katso Applen tarina meistä

Finnpilot Pilotage Oy tarjoaa valtakunnallista luotsauspalvelua Suomen aluevesillä ja  Saimaalla. Yhtiön tehtävä on edistää meriliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä ennaltaehkäistä ympäristövahinkoja. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli 36,8 milj. euroa ja yhtiössä työskenteli 335 luotsauksen ammattilaista.

www.finnpilot.fi  Twitter: @finnpilot_ Facebook: FinnpilotPilotageLtd/

Apple http://www.apple.com/business/finnpilot/