Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Evil Dead -elokuvan ikäraja nousi 18 vuoteen

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Evil Dead -elokuvan ikäraja nousi 18 vuoteen

Julkaistu: 15.05.2013 klo 14:30
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus (MEKU) on saanut yleisöpalautetta elokuvasta Evil Dead (2013). Palautteen perusteella MEKU otti elokuvan uudelleen luokiteltavaksi ja arvioi elokuvan sisällön erittäin väkivaltaiseksi ja veriseksi ja nosti ikärajan 18 vuoteen. Elokuvan ensi-ilta Suomessa oli 10.5.2013.

MEKU:n mukaan Evil Dead -elokuva on kauhuelokuva, jossa on hyvin runsaasti erittäin veristä ja yksityiskohtaista väkivaltaa. Verisyydellä mässäily ja yliluonnolliseen liittyvä väkivaltaisen kuoleman uhka ja kauhu ovat elokuvan pääasiallista sisältöä. Aiemmin elokuva oli luokiteltu haitalliseksi alle 16-vuotiaille.

Teppo Esko, erityisasiantuntija, puh. 0295 338 012, teppo.esko@meku.fi
Maarit Pietinen, ylitarkastaja, puh. 0295 338 002, maarit.pietinen@meku.fi

Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen uusi virasto, jonka tehtäviä ovat mediakasvatuksen edistäminen sekä kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta. MEKU toimii asiantuntijana lasten mediaympäristön kehityksessä, edistää alaan liittyvää tutkimusta ja seuraa alan kansainvälistä kehitystä sekä tiedottaa lapsia ja mediaa koskevista asioista.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki