Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Espoon seurakuntien kirkkoherroilta vetoomus pääministerille turvapaikanhakijoiden puolesta

Espoon seurakunnat

Julkaistu: 22.09.2016 klo 09:56
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntien kirkkoherrat vetoavat pääministeriin turvapaikanhakijoiden puolesta:

Espoossa / i Esbo 20.9.2016

Arvoisa pääministeri / bästa statsminister Juha Sipilä!

Arkkipiispa Kari Mäkinen esitti Kirkon EU-neuvottelukunnan kokouksessa 19.9.2016 syvän huolensa turvapaikanhakijoiden ihmisarvoisen kohtelun toteutumisesta sekä Suomen valtion ja muiden toimijoiden yhteisestä vastuusta turvapaikanhakijoiden vastaanottamisessa. Yhdymme tähän puheenvuoroon.

Olemme arkkipiispan tavoin huolissamme siitä, että Suomen valtio on unohtamassa oman kristilliseen perinteeseen pohjautuvan eetoksensa. Kovasta pakolaispolitiikasta, joka vielä vuosi sitten oli poikkeus, on nyt tullut osa suomalaista ja eurooppalaista arkipäivää. Kysymme myös olemmeko kirkkona tehneet riittävästi. Olemmeko osanneet tukea turvapaikkatutkintaa tekeviä viranomaisia, olla mukana kotoutumisen auttamisessa? Olemmeko kuulleet riittävästi suomalaisten pelkoja ja huolia, osanneet olla niiden rinnalla, joiden toivo on mennyt?

Te, arvoisa pääministeri, olitte vielä vuosi sitten näyttämässä esikuvallista toimintamallia turvapaikanhakijoiden vastaanottamisessa ollessanne valmis luovuttamaan oman asuntonne turvapaikanhakijoiden käyttöön. Se oli tuolloin hieno viesti siitä, kuinka meidän tulisi kohdella turvapaikanhakijoita.

Arkkipiispamme esityksiin liittyen vetoamme teihin:

a)      Humanitaarisen viisumin käyttöönotto voisi mahdollistaa liikkumisen turvautumatta ihmissalakuljettajiin. Mikä estää sen käyttöönoton? Olisiko se käytettävissä myös perheenyhdistämisen yhteydessä?

b)      Perheenyhdistämisen helpottaminen olisi paitsi inhimillisyyden myös kotoutumisen ja radikalisoitumisen ehkäisyn kannalta ensiarvoisen tärkeää. Tässä olisi rohjettava ottaa toisenlaisia askeleita kuin tähän asti.

c)      Pakolaiskiintiön nostaminen olisi merkki siitä, että tässä tilanteessa halutaan kantaa vastuu kaikkein heikoimmassa asemassa olevista.

Lopulta ei ole kysymys vain turvapaikanhakijoista ja pakolaisista. On kysymys meistä.

Jeesus sanoo: ”Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.” (Matt 25:40).

Teitä työssänne ja elämässänne siunaten,

Antti Kujanpää, tuomiorovasti, Espoon tuomiokirkkoseurakunta
Roger Rönnberg, kyrkoherde, Esbo svenska församling
Kalervo Salo, kirkkoherra, Leppävaaran seurakunta
Salla-Maria Viitapohja, kirkkoherra, Olarin seurakunta
Päivi Linnoinen, kirkkoherra, Tapiolan seurakunta
Jouni Turtiainen, kirkkoherra, Espoonlahden seurakunta

Lisätietoja: Jouni Turtiainen, kirkkoherra, Espoonlahden seurakunta, jouni.turtiainen@evl.fi, 050 432 7515

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 169 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.