Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Ensin oleskelulupa, sitten Kela-asiat kuntoon

Kela

Ensin oleskelulupa, sitten Kela-asiat kuntoon

Julkaistu: 07.04.2016 klo 10:30
Julkaisija: Kela

Sosiaaliturvaan kuulumista on hyvä hakea heti, kun oleskelulupa on myönnetty.

Kun henkilö on turvapaikan hakemisen jälkeen saanut oleskeluluvan Suomesta, hänellä on oikeus samoihin Kelan etuuksiin ja muuhun sosiaaliturvaan kuin muillakin Suomessa vakinaisesti asuvilla. Päätöstä sosiaaliturvaan kuulumisesta ei voida tehdä ennen oleskeluluvan myöntämistä.

Hakemuksen voi tehdä lomakkeella tai verkkoasiointipalvelussa. Kela-kortti toimitetaan myönteisen päätöksen jälkeen viimeistään kuukauden kuluessa henkilön kotiosoitteeseen. Kela-korttia ei tarvitse hakea erikseen.

Etuuksia elämäntilanteen mukaan

Kun on selvitetty henkilön kuuluminen Suomen sosiaaliturvaan, elämäntilanteen mukaisten etuuksien hakeminen ja ratkaiseminen tapahtuu samoin kuin muillakin Suomessa asuvilla. Kuuluminen Suomen sosiaaliturvaan voidaan selvittää myös vasta etuushakemuksen yhteydessä, mutta se voi viivästyttää etuuden ratkaisemista.

Kelan etuuksista esimerkiksi asumistukea voi saada, jos maksaa vuokraa Suomessa vuokratusta asunnosta ja tulot ovat pienet tai niitä ei ole lainkaan. Lapsilisää taas voidaan maksaa, jos oleskeluluvan saaneen mukana Suomeen on muuttanut alle 17-vuotiaita lapsia, joiden huoltaja hän on. Myös lapsella pitää olla oleskelulupa.

Infopankki tukena kotoutumisessa

Infopankki.fi-sivustolle on koottu runsaasti tietoa elämisestä ja asumisesta Suomessa sekä suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen palveluista. Kela ja Infopankki ovat tuottaneet yhteistyössä palveluun mm. kattavan koostesivun Suomen sosiaaliturvasta. Sivustolla on tietoa usealla kielellä.

Lisätietoja asiakkaille:
Kansainvälinen sosiaaliturva käytännössä
Kelan etuudet oleskeluluvan saaneelle (englanniksi puhuttu video)
Infopankki

Lisätietoja medialle: