Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Elektroniska läkarintyg förenklar dagpenningsansökan

Fpa

Elektroniska läkarintyg förenklar dagpenningsansökan

Pressmeddelande.
Publicerad: 06.04.2016 kl. 13:21
Utgivare: Fpa

Det blir småningom vanligare att läkarintyg förmedlas elektroniskt från mottagningen direkt till FPA. Det förenklar ansökan om sjukdagpenning.

Elektroniska A-läkarintyg har förmedlats Kanta-tjänsten till FPA i drygt ett år. A-intyg som är de vanligaste skrivs ut för kortvarig arbetsoförmåga.

Elektroniska läkarintyg kan sparas i från Patientdaarkivet och samtidigt förmedlas till FPA redan från läkarmottagningen. För tillfället fungerar förmedlingen i CGI:s Pegasos-system där det utvidgas till nya sjuk- och hälsovårdsenheter. Förmedlingen av elektroniska läkarintyg utvidgas ytterligare an efter som nya datasystem som anslutit sig till Patientdataarkivet får beredskap att förmedla intyg elektroniskt.

Förmedlingen av elektroniska läkarintyg kan ske i samband med att läkaren sparar läkarintyget i Patientdataarkivet. För vidareförmedling behövs alltid patientens tillstånd. Patienten får en utskrift av sitt läkarintyg för sin arbetsgivare. I utskriften står att läkarintyget redan förmedlats till FPA elektroniskt.

När FPA har fått A-läkarintyget elektroniskt behöver kunden inte bifoga det till sin ansökan. Detta är en lättnad särskilt för arbetsgivare som nog kan göra själva ansökan på nätet, men inte bifoga bilagor elektroniskt.

Patienten kan se uppgifterna läkarintyget genom att logga in på FPA:s e-tjänst eller på Mina Kanta-sidor

Mer information:

Privatpersoner:

Arbetsgivare:

Samarbetspartners (hälsovårdsenheter och datasystemleverantörer):

Till medierna:
FPA, Kanta-tjänsterna
Pirjo Ikävalko, tfn 020 634 2743
fornamn.efternamn@fpa.fi

Pia Järvinen Hiekkanen, tfn 020 634 2799
fornamn.efternamn@fpa.fi

Upptäck resten av företagets pressmaterial